شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

نسل سیزدهم پردازنده اینتل Core i9-13900 در راه است

شرکت اینتل این روزها را محیا می شود تا سیزدهمین نسل از پردازنده‌های دسکتاپ خود یعنی Raptor Lake به بازار عرضه کند. این سی پی یو جدید از ۸ هسته بزرگ و ۱۶ هسته کوچک پشتیبانی می‌کند و بر مبنای نسخه بهبود یافته فناوری ساخت ۷ نانومتر پلاس طراحی و توسعه داده شده است. سری جدید سی پی یو اینتل جایگزین نسلق بلی یعنی Alder Lake می‌باشد.

به تازگی نتایج و تحلیل های بنچمارک در مورد سی پی یو Core i9-13900 ارائه شده است. حافظه کش L3 آن از 30 به 36 مگابایت افزایش و ارتقاء یافته است. دارا بودن آخرین استانداردهای DDR5 با نرخ فرکانس 5600 مگاهرتز و PCIe 5.0 به این معناست که از جدیدترین فناوری‌های ورودی و خروجی پشتیبانی خواهد کرد.

شنیده ها حاکی از آن دارد که هسته‌های بزرگ از استاندارد AVX512 استفاده نمی‌کنند و برای هر یک از آنها 2 مگابایت حافظه کش سطح دوم در نظر گرفته شده است. هسته کوچک نیز از یک کش 4 مگابایتی استفاده می‌کند. برای نخستین بار پشتیبانی از استاندارد AVX/AVX2 در هسته‌های کوچک یعنی Atom یک تغییر قابل توجه به حساب می‌آید.


سی پی یو Core i9-13900 در تست‌های ALU/FPU که وظایف محاسبه پایه تراشه را به عهده دارد و مربوط به کارایی می‌شود، توانسته است در حدود 33 تا 50 درصد کارایی بالا نسبت به نسل قبل به دست بیاورد. همچنین پردازشگرهای این سری توانسته اند در هسته‌های بزرگ به نرخ فرکانس 3.7 گیگاهرتز و در هسته‌های کوچک به 2.76 گیگاهرتز دست پیدا کنند. در ادامه، سری سیزده در آزمایشات SIMD و برداری توانست 5 تا 8 درصد از خود را توسعه بخشد.

منبع: TechPowerUP

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.