شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

آموزش و راهنمای ارتقاء رم کامپیوتر و لپ تاپ

حتما شما هم جزو کسانی هستید که بعضی وقت ها برای نصب و اجرای یک برنامه در کامپیوتر خود به مشکل برخوردید و دلایلی مثل کُند بودن سیستم، درست نصب نشدن برنامه و … باعث شده شما نتوانید برنامه مورد نظر خود را نصب و راه اندازی کنید. در اکثر مواقع با بررسی بیشتر به این نتیجه می رسیم که مشکل جوابگو نبودن رم کامپیوتر از نرم‌افزار یا برنامه می باشد که نیاز به ارتقاء دارد.

رم کامپیوتر یکی از اصلی ترین سختت افزارهایی می باشد که تعیین کننده سرعت پاسخگویی است . در واقع حافظه رم برای نگهداری دستورات موقت که برای اجرای برنامه‌ها و عملکرد درست کامپیوتر نیاز است، استفاده می‌شود. پس مشخصاً هر چقدر سرعت و ظرفیت رم بالاتر باشد، کامپیوتر قابلیت اجرای برنامه‌های با حجم سنگین تری را خواهد داشت.

لطفا با ما با ادامه این مطلب همراه باشید …


آیا ارتقاء رم اهمیت دارد؟

حافظه RAM با دسترسی تصادفی، بخش حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شما می باشد. هر کامپیوتری از رم خود برای نگهداری موقت هر داده‌ای که در حال حاضر نیاز دارد یا در آینده نزدیک به آن‌ها دسترسی خواهد داشت، مصرف می‌کند.

از همین رو لازم نیست تا مدام اطلاعات و داده هایی که در هارد دیسک یا SSD است، بررسی شود. در واقع می توان گفت، کامپیوترها برای دسترسی سریع، داده‌ها را در RAM بارگذاری می‌کنند. بدیهی است که که ارتقای حافظه کامپیوتر یکی از راه‌های افزایش سرعت و عملکرد آن می باشد.

به بیان ساده تر هر چه رم کامپیوتر شما بیشتر باشد، برنامه‌ها بدون مشکل و روان‌تر اجرا می‌شوند.

زمان‌ راه اندازی سریعتر، استفاده بدون وقفه و تأخیر از مرورگر، FPS (فریم در ثانیه) بالاتر هنگام اجرای بازی‌ها، آزادی عمل بیشتر در انجام چند کار با برنامه‌های مختلف و غیره، همگی از مزیت‌های ارتقاء رم کامپیوتر می باشد.

در واقع یکی از مهمترین مشخصه هایی که کمبود رم، کم شدن سرعت عملکرد کامپیوتر در اجرای برنامه‌ها و یا توقف کامل آن می باشد، به طوری که مجبور به راه‌اندازی مجدد کامپیوتر خود خواهید شد.


افزایش رم کامپیوتر چه نتیجه‌ای دارد؟

ارتقاء رم کامپیوتر منابع بیشتری را در اختیار کامپیوتر شما قرار می‌دهد که برای پردازش موقت داده‌ ها از هارد دیسک به پردازنده احتیاج دارد. جالب است که بدانید پرسرعت ترین حافظه های اس اس دی (SSD) در مقایسه با رم کند هستند.

بدون رم کافی، عملکرد کامپیوتر شما به طور جدی کم میشود و یا به کل متوقف خواهد شد. نتایج ارتقاء رم کامپیوتر:

  • افزایش سرعت کامپیوتر
  • تجربه بهتر کار با مرورگرهای وب
  • عملکرد بهینه کامپیوتر برای اجرای بازی‌های مختلف
  • عملکرد بهتر سیستم در رندرگیری و ویرایش عکس یا فیلم
  • افزایش سرعت کلی کامپیوتر هنگام راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های مختلف


سوال:
آیا ارتقاء رم کامپیوتر همراه با ریسک است؟

به این کار ممکن است خطرانک باشد و این غیر قابل انکار ماست. اما توصیه می شود که در صورت عدم تجربه و آگاهی از تعویض قطعه، از انجام آن خودداری کنید. همچنین در صورت باز کردن کیس، این امکان وجود دارد که خدمات گارانتی آن را از دست بدهید.


نکات مهم هنگام ارتقاء رم کامپیوتر

قبل از هر چیزی ما می بایست از رم فعلی خود اطلاعات کامل و کافی داشته باشید. به عنوان مثال میزان ظرفیت حافظه رم اشغال شده توسط نرم‌افزارها و حتی جزئیاتی در مورد نوع و مدل را می‌توان مشخص کرد. بای اینکار در ویندوز 10 به این روش عمل کنید:

  • روی taskbar کلیک راست کرده و گزینه Task Manager را انتخاب کنید. می‌توانید با فشردن Ctrl + Shift + Esc نیز این کار را انجام دهید.
  • سپس تب Performance را انتخاب کرده و Memory را پیدا کنید. در این قسمت ظرفیت فعلی رم خود را بر حسب گیگابایت مشاهده خواهید کرد.

کدام حافظه رم برای سیستم ما مناسب است؟

وقتی متوجه می شویم که رم کامپیوتر ما کافی نیست و باید آن را ارتقاء دهیم، این سوال پیش می آید که چه حافظه رمی برای سیستم ما مناسب است. برای پاسخ به این سؤال فاکتورهای زیر را مدنظر قرار دهید.

 

  • نوع استفاده: ابتدا باید در نظر داشته باشید که شما سیستم را برای چه کاری میخواهید. مثلا اینکه سیستم را برای کارهای معمولی و وب گردی میخواهید و یا برای کارهای سنگینی مانند: گیم، تدوین، ویرایش فیلم می خواهید که در این صورت سیستم شما به حافظه رم با ظرفیت بالاتری نیاز دارد.
  • بودجه: به هر حال این روزها قیمت قطعات ارزان نیست. پس نسبت به هزینه ای که میخواهید بکنید، با در نظر گرفتن همه جوانب بهترین انتخاب را انجام داد. البته شایان به ذکر است که خرید را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.

کامپیوتر شما برای حافظه رم جدید تا چه ظرفیتی پشتیبانی می کند؟

هر کامپیوتری دارای دو محدودیت اصلی برای بیشترین رم قابل پشتیبانی می باشد: مادربرد و سیستم عامل.

اما از کجا بفهمیم که مادربرد چه حافظه رمی را پشتیبانی می کند؟

وقتی درب کیس را باز می کنیم میبینیم هر مادربردی چند اسلات برای اتصال رم بر رویش وجود دارد. با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربرد و یا سایت اصلی آن، حداکثر ظرفیت رم قایب پشتیبانی را می توان مشاهده کرد.

به عنوان مثال اگر در مادربردی 4 اسلات وجود دارد و حداکثر از 32 گیگابایت رم پشتیبانی می کند، ما می‌توانیم 4 رم 8 گیگابایتی روی آن نصب کنیم.

البته باید به رم های قابل پشتیبانی مادربرد توجه کرد. مثلا ممکن است مادربرد شما از رم‌های DDR3 پشتیبانی کند در صورتی که امروزه رم های بازار اکثراً از نوع DDR4 هستند. پس آگاهی از این اطلاعات قبل از خرید بسیار مهم و حیاتی می باشد.

در پروسه ارتقاء رم باید سعی کرد که رم هایی را انتخاب کنید که با رم های قبلی که نصب است کاملا مشابه باشد (ظرفیت، فرکانس، تایمینگ و برند) تا بدون مشکل و به راحتی در کنار رم های فعلی نصب شوند. اما اگر رم های مشابه با رم های فعلی خود پیدا نکردید، می توان رم های فعلی را بفروشید و برای خرید رم های جدید اقدام نمایید.

نکته قابل توجه باس (سرعت انتقال) رم می باشد. این رم جدیدی که میخواهید به سیستم تان اضافه کنید می بایست با مادربرد و رم های قبلی سازگار باشد. در صورتی که رم جدید باس متفاوت با رم قبلی داشته باشد، این امکان وجود دارد که عملکرد سیستم مشکل پیدا کند.


چطور رم کامپیوتر خود را ارتقاء دهیم؟

برای نصب رم جدید روی سیستم مراحل زیر را دنبال کنید:

1. ابتدا کامپیوتر خود را خاموش می کنیم تا سیستم خنک بشود.

2. همه کابل‌ها، اعم از کابل برق، سوکت‌ها و … همه را از کیس جدا نمائید.

3. کیس باز کرده و مطابق دستور عمل کارها را انجام دهید؛ یعنی جای پیچی که باز میکنید را به خاطر داشته باشید.

4. جای رم و اسلات ها را بر روی مادربرد پیدا کنید.

5. برای تعویض رم ابتدا باید گیره های کنار رم را باز کنید و سپس از داخل اسلات خارج کنید.

6. رم جدید را جایگزین کنید. اگر رم جدید میخواهید اضافه کنید، کافی اسلات های خالی را انتخاب کنید.

7. اگر میخواهید دو ماژول رم نصب کنید، می بایست آن را یکی در میان دور از پردازنده نصب نمائید.

نکته مهم:‌ برای جا زدن رم فشار زیاد آوردن لازم نیست. به قفل کردن گیره های برای ثابت ماندن رم توجه کنید.

8. ابتدا یکبار بدون بستن کیس کابل‌های لازم را وصل کنید و سیستم را روشن نمائید. معمولا بعد از ارتقای رم بوت شدن سیستم کمی بیشتر زمان میبرد و این امکان وجود دارد سیستم به یکباره خاموش و روشن هم بشود.

نکته: برای اطمینان می توان بایوس سیستم سرعت و تایمینگ رم‌ها را امتحان کنید و در صورت امکان پروفایل‌های اورکلاک خودکار XMP و یا A-XMP را نیز فعال نمائید تا رم‌ها در سرعت بیشتری آماده به کار شوند.

9. حالا می توانید کیس را بندید و سیستم را روشن کرده و استفاده کنید.


چطور رم لپ تاپ را ارتقاء بدهیم؟

نکته: اگر لپ تاپ خود را به تازگی خریداری کردید باز کردن لپ تاپ معمولا گارانتی آن را باطل می‌کند. برای همین قبل از باز کردن و ارتقای ارتقای لپ تاپ‌های دارای گارانتی، با شرکت گارانتی کننده تماس بگیرید.

همچنین در برخی از لپ تاپ‌ها امکان اضافه کردن و یا ارتقاء رم وجود ندارد، به این دلیل که ماژول رم روی مادربرد لحیم شده است و این یعنی برای تعویض رم باید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

با فرض این موضوع که لپ تاپ شما از رم جدید پشتیبانی می‌کند، این مراحل را دنبال کنید:

1. ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید.

2. همه کابل‌ها و متعلقات را از آن جدا سازید.

3. آن را به پشت بچرخانید و پیچ‌های قسمت پایین آن را باز کرده و آن را جدا نمایید. به این ترتیب مادربرد برای شما قابل‌ مشاهده است. (هر لپ تاپ طراحی متفاوتی دارد و ممکن است که لازم باشد تا پوشش‌های دیگری را که پیچ شده‌اند جدا کنید تا به مادربرد دسترسی داشته باشید.)

4. ماژول رم فعلی را جدا کرده و در نظر بگیرید که برای جدا کردن رم‌های فعلی، گیره‌های دو طرف را به آرامی به بیرون باز کنید.

5. برای نصب ماژول‌ها ابتدا بررسی کنید که شیار روی رم با شیار روی کانکتور لپ تاپ هماهنگ باشد. سپس ماژول جدید را با کمی زاویه نصب نمائید. سپس خود رم را به آرامی به سمت برد فشار دهید تا گیره‌ها به صورت خودکار و با یک صدای کلیک به رم وصل شوند.

نکته: کانکتور و گیره‌های رم لپ تاپ حساس و ظریف هستند.

6. همانند رم‌های کامپیوتر PC، تأکید می‌شود که به قسمت‌های کانکتور دست نزنید و ماژول را از لبه‌ها نگه دارید.

7. پس از نصب ماژول رم، پوشش‌های پشت لپ تاپ را بسته و پیچ‌های آن را محکم کنید.


برداشت پایانی

در صورتی که سیستم شما در اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجه می شود و یا کلاً حین اجرای یک نرم‌افزار مدام متوقف می‌شود، این نشانگر این است که رم سیستم باید افزایش پیدا کند.

برای ارتقاء رم کامپیوتر، ابتدا باید قابلیت‌های سیستم خود را بررسی کرده و در صورتی که سپس مادربرد و سیستم عامل با رم جدید سازگار هستند، اقدام به خرید ماژول‌های رم جدید نمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.