شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

قوی ترین پردازنده دسکتاپ حال حاظر جهان حریف می طلبد

به تازگی با گذشتن از یک سالگی اولین پردازنده‌های معماری Zen 4 AMD ( سری Ryzen 7000 ) اکنون در نقطه‌ای هستیم که محصولات نهایی Zen 4 در جای خود قرار می‌گیرند.
تاکنون AMD پردازنده‌های دسکتاپ مصرف‌کننده، کلاس‌های مختلف پردازنده‌های موبایل، و مجموعه‌ای از CPUهای سرور بزرگ ( Genoa ) و کوچک ( Siena ) را راه‌اندازی کرده است. تنها رده ی باقی مانده در نقشه راه محصولات AMD، پردازنده های ایستگاه کاری و بازار دسکتاپ پیشرفته بودند که اواخر سال 2023 رونمایی شدند تا سبد محصولات این معماری را تکمیل کنند.


پردازنده های Threadripper 7000 و Threadripper PRO 7000 شرکت AMD در حال حاضر جدیدترین و قوی ترین پردازنده های رده بالای دسکتاپ HEDT و Workstation هستند که تاکنون ارائه شده اند.
این پردازنده ها از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC بهره می‌برند و تا 19 درصد افزایش قابل توجهی در عملکرد در هر هسته، پهنای باند، حافظه کش را نسبت به نسل قبلی سری 5000 ارائه می‌دهند. این پردازنده ها با انبوه هسته‌های خود و همچنین پشتیبانی از مقدار زیادی I/O و حافظه بیشتر برای کاربرانی که به دنبال عملکرد بالا، قابلیت گسترش، امنیت و مدیریت حرفه ای هستند، طراحی شده اند.

Threadripper 7000؛ مخصوص کاربران خلاق و کاربری های رده بالا

پردازنده های Threadripper 7000 مخصوص بازار دسکتاپ پیشرفته HEDT (High-End Desktop) هستند که برای کاربران خلاق و کاربری های رده بالا مناسب می باشند.
این پردازنده ها تا 64 هسته و 128 رشته پردازشی را ارائه می دهند و از 48 مسیر ارتباطی PCIe 5.0 پشتیبانی می کنند. این مسیرها ارتباط سریع و پایدار با کارت گرافیک، حافظه ابری، دستگاه های ذخیره‌سازی و سایر قطعات را امکان‌پذیر می‌کنند.
پردازنده‌های HEDT جدید ای ام دی همچنین از حافظه DDR5 چهار کاناله با ظرفیت تا 256 گیگابایت و فرکانس تا 5200 مگاهرتز پشتیبانی می کنند. این حافظه پهنای باند بالا و کمترین تاخیر را برای کاربردهای حساس به حافظه فراهم می‌کند.

در سال‌های گذشته، تراشه‌سازهای بزرگ دنیای کامپیوتر، با پردازنده‌هایی همچون Core i9-14900K با ۲۴ هسته (۳۲ رشته‌) و Ryzen 9 7950X با ۱۶ هسته (۳۲ رشته) تمرکز خود را بیش‌از هرچیز، بر بهبود عملکرد در کلاس پردازنده‌های پرچم‌دار دسکتاپ معطوف کرده بودند؛ اما AMD با معرفی پردازنده‌های خانواده‌ی Threadripper 7000، بار دیگر تب‌وتاب هسته‌های بیشتر و پهنای باند وسیع حافظه را به این کلاس تزریق کرد.

ای‌ام‌دی برای خانواده‌ی Threadripper سه عضو ۲۴، ۳۲ و ۶۴ هسته‌ای معرفی کرده است که قدرتمندترین مدل آن با نام 7980X با مدل ۶۴ هسته‌ای Threadripper Pro 7985WX شباهت ساختاری بسیار زیادی دارد و اصلی‌ترین تفاوت‌هایشان به محدودیت حافظه‌ای و مسیرهای PCIe بازمی‌گردد.

پردازنده‌ی Threadripper 7980X در دل خود از ۶۴ هسته‌ی Zen 4 با فرکانس پایه‌ی ۲٫۵ گیگاهرتز، فرکانس بیشینه‌ی ۵٫۱ گیگاهرتز، ۲۵۶ مگابایت کش L3 و پشتیبانی از ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی میزبانی می‌کند. این پردازنده برخلاف همتایش در خانواده‌ی Threadripper Pro تنها ۴ کانال رم DDR5-5200 و ۴۸ کانال PCIe 5.0 را پشتیبانی می‌کند.

Threadripper Pro 7000؛ مخصوص حرفه‌ای‌ها

پردازنده های Threadripper PRO 7000 مخصوص بازار ورک استیشن Workstation هستند که برای کاربران حرفه ای و مشاغلی که به عملکرد، قابلیت اطمینان بالا، توسعه‌پذیری و امنیت بالا نیاز دارند، مناسب می باشند.
این پردازنده ها تا 96 هسته و 192 رشته پردازشی را ارائه می دهند و از 128 مسیر ارتباطی PCIe 5.0 پشتیبانی می کنند. این مسیرها ارتباط با تعداد بیشتری کارت گرافیک، حافظه ابری، دستگاه های ذخیره‌سازی و سایر قطعات را ممکن می‌کنند.


پردازنده‌های ورک استیشن جذاب ای ام دی نیز از حافظه DDR5 هشت کاناله با ظرفیت تا 2 ترابایت و فرکانس تا 5200 مگاهرتز پشتیبانی می کنند. این حافظه پهنای باند بیشتری را برای کاربردهایی که به ظرفیت حافظه و پهنای باند بالا نیاز دارند، ارائه می‌دهد. این پردازنده ها همچنین از ویژگی های AMD PRO بهره می‌برند که شامل امنیت سخت افزاری، مدیریت سطح سازمانی، ثبات بلند مدت و پشتیبانی از نرم افزارهای حرفه ای هستند.

پردازنده‌های جدید سری Threadripper Pro درمقایسه‌ با نسل قبل، بهبودهای چشمگیری را در عملکرد و معماری تجربه می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، پردازنده‌ی رده‌بالای 7995WX در دل خود ۹۶ هسته‌ی Zen 4 با پشتیبانی از ۱۹۲ رشته دارد که از نظر عملکرد با فرکانس یکسان (IPC) و تعداد هسته‌ها پیشرفتی ۱۳ و ۵۰ درصدی را نسبت به 5995WX نشان می‌دهد. از سوی دیگر فرکانس پایه و بیشینه‌ هسته‌ها ۲٫۵ و ۵٫۱ گیگاهرتز، اعلام شده است؛ درحالی‌که فرکانس بیشینه‌ی نسل قبل 5995WX حدود ۴٫۵ گیگاهرتز بود.

ای‌ام‌دی برای خانواده‌ی Threadripper Pro شش عضو را با تعداد هسته‌های ۱۲، ۱۶، ۲۴، ۳۲، ۶۴ و ۹۶ هسته‌ای معرفی کرده است که تفاوت اصلی مدل‌های پایین‌رده‌تر آن با پردازنده‌های عادی خانواده‌ی Ryzen بیش‌از هرچیز به مواردی همچون پشتیبانی از رم ۸ کاناله‌ی DDR5-5200 و مسیرهای پرتعداد PCIe 5.0 بازمی‌گردد.

پردازنده‌های جدید Threadripper Pro بالغ‌ بر ۱۲۸ مسیر PCIe 5.0 در بلوک IOD-شان دارند و ظرفیت حافظه‌ی کش L3 در پرقدرت‌ترین نسخه به عدد خیره‌کننده‌ی ۳۸۴ مگابایت می‌رسد که به واحد‌های ۳۲ مگابایتی به‌ازای هر CCD (چیپلت که شامل ۸ هسته‌ی CPU می‌شود) تقسیم می‌شود؛ بنابراین کش L3 نیز بهبودی ۵۰ درصدی را درمقایسه‌با 5995WX تجربه می‌کند.

بی‌شک بهای افزایش تعداد هسته‌ها، حتی با وجود بهبود معماری، افزایش توان مصرفی است؛ طبق اعلام AMD، توان طراحی حرارتی پردازنده‌های جدید حدود ۳۵۰ وات (افزایش ۲۵ درصدی درمقایسه‌با نسل قبل) خواهد بود که البته با توجه به قابلیت اورکلاک پردازنده‌های Threadripper Pro، این عدد می‌تواند به‌مراتب افزایش یابد.

با معرفی پردازنده‌های جدید Threadripper Pro، عملا اینتل برای مدتی، رقیب مستقیمی برای رقابت با ای‌ام‌دی نخواهد داشت؛ چرا که قدرتمندترین پردازنده‌ی اینتل موسوم به Xeon W9-3495X با ساختار ۵۶ هسته و کش ۱۰۵ مگابایتی L3، در رقابت هسته و حافظه‌ی کش، با اختلاف ۴۰ و ۷۰ درصدی به رقیبش می‌بازد.

چیپست‌های WRX90 یا TRX50 زوج همتای تردریپر

ای‌ام‌دی در کنار پردازنده‌های Threadripper Pro و Threadripper از دو چیپست جدید WRX90 و TRX50 نیز پرده برداشت که در مادربردهای سازگار با این پردازنده‌ها به‌کار می‌روند؛ مادربردهای WRX90 تنها با خانواده‌ی تردریپر پرو سازگاری دارند؛ اما دسته‌ی دوم را می‌توان با هر دو خانواده استفاده کرد.

مادربردهای WRX90 و TRX50 از سوکت ۴۸۴۴ پینی sRT5 برای پردازنده‌های تردریپر پرو WRX90 و از بالغ‌بر ۲ ترابایت رم ۸ کاناله‌ی DDR5-5200 و ۱۲۸ مسیر PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کنند؛ درحالی‌ که مادربردهای TRX50 برای هر دو نوع پردازنده‌ی تردریپر پرو و تردریپر به یک ترابایت رم ۴ کاناله‌ی DDR5-5200 و ۴۸ مسیر PCIe 5.0 محدود هستند.

در فروشگاه اینترنتی پورومیکس می توانید به روزترین اخبار و مقالات آموزشی دنیای قطعات و دستگاه های کامپیوتری را مطالعه نمایید و جهت راهنمایی و خرید انواع سخت افزار و سیستم کامپیوتر و تجهیزات شبکه با ضمانت های اصلی در بهترین قیمت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.