شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

تاریخچه هارد کامپیوتر

تاریخچه هارد کامپیوتر به سال های بسیار دور حدود سال 1950 برمی گردد، هارد دیسک هایی با قطری حدود 50 سانتی متر که فقط می توانستند حجمی معادل چند مگابایت را در خود ذخیره کنند. در ادامه مقاله درباره تاریخچه هارد دیسک کامپیوتر و شرکت های معروف آن صحبت می کنیم.

دیسک سخت که به اصطلاح (Hard Drive Disk) می نامند، یکی از حافظه های ذخیره سازی جانبی داده ها است و اغلب حافظه دائمی کامپیوتر و به عنوان بزرگ ترین حافظه کامپیوتر نیز خوانده می شود.

به همین دلیل همه داده ها ازجمله سیستم عامل، پوشه ها، برنامه ها، نرم افزارها و … روی حافظه جانبی هارد دیسک قرار می گیرند.

مهم ترین وظیفه هارد دیسک

وظیفه اصلی نگهداری تمامی داده های درون سیستم می باشد. تمام داده های اطلاعاتی برای ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال می شود و تا زمانی که حذف نشوند بر روی سکتورها در مکان خود باقی خواهد ماند.

منظور از سکتور چیست؟ هر سکتور مقداری از اطلاعات را ذخیره می کند که این اندازه برای هارد دیسک معمولاً ۵۱۲ بایت و برای دیسک های نوری معمولاً ۲۰۴۷ بایت است. اندازه همه سکتورها با هم برابر است. هارد دیسک های جدید از سکتورهای ۴۰۹۶ بایتی استفاده می کنند.

هارد دیسک ها و کاست ها

تا چندی پیش استفاده از نوار رایج بود، اما امروزه هارد دیسک ها جای خود را در بازار و بین مشتریان محکم کرده اند. آن ها اطلاعات دیجیتال را به یک فرم همیشگی ذخیره می کنند و این باعث شده که در هنگام قطع برق اطلاعات کامپیوترها پاک نشود.

هارد دیسک ها که به آن دیسک گردان گفته می شد یک صفحه دایره ای سخت دارند و با یک سطح آلومینیومی یا شیشه ای که با لایه ای مغناطیسی پوشانده شده و به پلاتر معروف هست، ذخیره می گردد و قادر خواهد بود میدان مغناطیسی را نگه دارد، که البته برخلاف لایه پلاستیکی انعطاف پذیر در فلاپی ها و کاست ها هست.

البته هارد دیسک تفاوت خاصی با یک نوار کاست در حالت معمولی ندارد. هم هارد دیسک و هم نوار کاست از یک روش برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند.

تاریخچه هارد کامپیوتر

تاریخچه هارد دیسک کامپیوتر

در ادامه این مطلب سعی کردیم تا بزرگترین اتفاقات در تولیدات هارد دیسک ها را طی زمان های مختلف از بزرگترین ها و سنگین ترین هاردها با حافظه کم تا کوچکترین و سبک ترین آنها با حافظه چند ترابایتی را برای شما بیان کنیم. به طوری که ار حجم های محدود 20 مگابایتی به حجم هایی با ظرفیتی برابر 16 ترابایت و حتی بیشتر هم رسیده است.

اوایل سال 1950: دیسک هایی با قطر 20 اینچ یا حدوداً 50 سانت که فقط مقدار محدودی از چند مگابایت می توانستند ذخیره کنند.

سال های قبل از دهه 80 میلادی: در این دوره ضخامت به 8 اینچ (20 سانتی متری) یا 14 اینچ ( 35 سانتی متری) رسید، اما به دلیل بزرگی و سنگینی و مصرف انرژی بالا تنها مناسب برای مراکز دولتی و سازمان ها بود و در خانه قابل استفاده نبود.

این هاردها به دلیل وجود موتورهای بزرگی که در ساختار آن ها به کاررفته بود نیاز به منبع تغذیه ای با ولتاژ بالا (حتی توانی معادل سه فاز) بودند که در میکروکامپیوترها قابل استفاده نبودند.

به همین دلیل، دیسک های سخت به طور رایج تا سال ۱۹۸۰ برای میکرو کامپیوترها مورداستفاده قرار نگرفت.

سال های بعد از دهه 80 میلادی: شرکت سیگیت یکی از اولین شرکت های سازنده هارد دیسک پس از سال 1980 هارد دیسک 5 مگابایتی خود را با فناوری ST-۵۰۶ در ابعاد 5.25 اینچی بیرون فرستاد.

بین سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶: زمانی که دیسک های داخلی یکی از گزینه های انتخاب کامپیوترهای شخصی شدند، دیسک های خارجی همچنان در اپل مکینتاش و دیگر تولیدکنندگان مورداستفاده بود.

اولین اپل مکینتاش بین سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ ساخته شد که یک ساختمان کاملاً بسته داشتند و هیچ دیسک سخت داخلی و یا خارجی دیگر را پوشش نمی داد.

تاریخچه هارد کامپیوتر

اواخر 1990 میلادی: اما در اواخر ۱۹۹۰ پورت های خروجی با سرعت بالا مانند USB و فایروایر باعث شدند سیستم هایی با دیسک های خارجی در انواع کامپیوترهای شخصی بیشتر مورد توجه قرار گیرند و به این شکل دنیای جدیدی از هارد دیسک ها شکل گرفتند.

هارد دیسک های زیر پیشرفت سریع آن ها را در طی زمان نشان می دهد:

اولین هارد دیسک ۳.۵ اینچی توسط Rdime با ظرفیت ۱۰ مگابایت در سال ۱۹۸۳ تولید شد.

اولین هارد دیسک ۲.۵ اینچ توسط PrairieTek با ظرفیت ۲۰ مگابایت در سال ۱۹۸۸ تولید گردید.

اولین هارد دیسک ۱.۸ اینچی توسط Peripherals با ظرفیت ۲۱.۴ مگابایت در سال ۱۹۹۱ تولید شد.

اولین هارد دیسک ۱.۳ اینچی به وسیله HP با ظرفیت ۲۱.۴ مگابایت در سال ۱۹۹۲ تولید شد.

اولین هارد دیسک ۱.۰ اینچی را کمپانی IBM با ظرفیت ۳۴۰ مگابایت در سال ۱۹۹۹ تولید نمود.

اولین هارد دیسک ۰.۸۵ اینچی توسط Tshiba با ظرفیت ۴ گیگابایت در سال ۲۰۰۴ تولید شد.

اگر بخواهیم تغییرات بزرگ در تاریخچه هارد کامپیوتر را بگوییم می توانیم به بهبود سرعت در هاردها در اثر تغییرات رابط در آنها اشاره کرد. رابط های SCSI که به مرور زمان جای خود را به رابط های پر سرعت USB، SATA و در نهایت به Fire wire داده است.

ظرفیت هارد دیسک کامپیوتر

یکی از معیارهای انتخاب هارد کامپیوتر ظرفیت و حجم آن هست، اما معیارهای زیادی برای انتخاب آن وجود دارد و نباید فقط با دیدن عددهای آن قدرت و سرعت یک هارد را اندازه گیری کنیم.

می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت هارد دیسک به فروشگاه پورومیکس مراجعه نمایید و قیمت های مختلف هارد ها مثلا در حجم 1 ترابایت را با هم مقایسه کنید. برای انتخاب یک هارد باید دقت کنید که در آینده به حجم های بیشتری نیاز خواهید داشت و همچنین نوع برنامه ها و نرم افزارها و سخت افزارهایی که در سیستم خود استفاده می کنید هم در انتخاب هارد تاثیر گذار خواهد بود.

مطمئناً ظرفیت های خیلی کم و بالا به سادگی در بازار ایران پیدا نمی شوند. از حدود 320 یا 500 گیگابایت تا حدود 10 یا 12 ترابایت را می توان پیدا کرد.

در اینجا انواع هاردها بر اساس حجم را بیان می کنیم:

40GB / 80GB / 120GB / 250GB / 320GB / 500GB / 640GB / 750GB / 1TB / 1.5TB / 2TB / 2.5TB / 3TB / 4TB / 5TB / 6TB / TB8/ TB12

تاریخچه هارد کامپیوتر

برترین شرکت های هارد سازی

در بررسی تاریخچه هارد کامپیوتر به معرفی اولین شرکت ها و معروف ترین آن ها می پردازیم. شرکت معتبر Backblaze در بررسی ها اعلام کرد که بهترین و قابل اعتمادترین تولیدکنندگان هارد دیسک شرکت های هیتاچی ، وسترن دیجیتال و سیگیت بوده اند.

اما شرکتهایی مانند سامسونگ، لنوو، ایسوس، ای دیتا، سیلیکون پاور، توشیبا، ایسر، مکستور و … نیز در این رقابت حضور دارند.

بعد از معرفی اولین هارد دیسک IBM در ۱۹۵۶ ، چندین شرکت تولید کامپیوتر وارد این شاخه شدند تا با کمپانی IBM رقابت کنند که ازجمله آن ها Univac، Strage Technlgy می توان نام برد که هارد دیسک هایی با ابعاد ۸ اینچ ۸-inch HDD و بزرگ تر تولید می کردند.

اما کار بزرگی که شرکت سی گیت در سالهای 1980 کرد کاملا بازار را تغییر داد که باعث شد شرکت هایی بتوانند با الگو گرفتن از سیگیت هاردهای کوچکتر را روانه بازار کنند.

تاریخچه هارد کامپیوتر

تاریخچه مهم ترین شرکت های هاردسازی

خیلی از شرکت هایی که در ابتدا تولید هارد را بر عهده داشتند در طی سال های فعالیت خود به نوعی یا ورشکست شدند و یا باهم ادغام شدند، که البته خیلی از این شرکت ها بعد از ادغام نیز نتوانستند انتظارات مشتریان را برآورده کنند و سرنوشتی جز ورشکستگی نصیب آنان نشد.

سال 1988: شرکت تاندون بخش تولید دیسک خود را به شرکت Western Digital شرکتی خوش نام در طراحی کنترل کننده ها واگذار کرد و همچنان یکی از بهترین ها هست.

سال 1989: شرکت سیگیت (Seagate) بخش تولید دیسک شرکت Cntrl Data را خریداری کرد.

سال 1990: شرکت مکستور شرکت MiniScribe را بعد از ورشکستگی خریداری کرد و آن را مرکز بخش تولید درایوهای خود کرد.

سال 1994: شرکت Quantum بخش سیستم های ذخیره سازی DEC را خریداری کرد.

سال 1995: شرکت Cnner Peripherals که توسط یکی از بنیان گذاران مکستور و با کمک کارکنان MiniScribe تأسیس شده بود ، ادغام خود را در سال 1996 با شرکت مکستور تکمیل کرد.

سال 1996: شرکت JTS (Atari) هارد درایوهای تولیدی خود را به بازار عرضه کرد. اما Atari در سال 1998 به Hasbr فروخته شد و خود JTS در سال 1999 ورشکسته شد.

سال 2000: مکستور در ادامه بزرگتر شدن خود توانست بخش تولید دیسک شرکت Quantum را خریداری کند. بعد از آن Quantum تمرکز خود را بر بخش تجهیزات پشتیبان گیری و نوارها گذاشت.

سال 2003: بعد از شکست IBM در پروژه Deskstar 75GXP، بخش عمده ی تولید دیسک خود را به هیتاچی واگذار کرد. بدین ترتیب این شرکت نام جدید HGST را به خود دید.

سال 2005: سر انجام سی گیت در سال 2006 با مبلغی معادل 9/1 میلیون دلار توانست مالک مکستور شود. مکستوری که توانسته بود تا آن زمان شرکتهای زیادی را زیر مجموعه خود کند.

این تاریخچه کوتاهی از هارد دیسک بود. برای آشنایی با تاریخچه هارد کامپیوتر و انواع هاردها با ظرفیت های مختلف و همچنین فرمول محاسبه ظرفیت هارد دیسک از مطالب سایت استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.