شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

حافظه DDR5 با سرعت دوبرابر نسبت به حافظه DDR4 در راه است

برخلاف تمام پیش بینی ها حافظه DDR دیگری در راه است، به گفته JEDEC در پنج شنبه هفته گذشته، توسعه رم های DDR5 DRAM آغاز شده است و مراحل پایانی آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

حافظه DDR5 با سرعت دوبرابر نسبت به حافظه DDR4

به زودی حافظه های DDR5 جای حافظه های قبلی در سرورها و رایانه های شخصی را خواهند گرفت. این حافظه نسبت به DDR4 دو برابر سریعتر است و از قدرت و انرژی کارآمد تری بهره خواهد برد.

همچنین حافظه DDR5 دارای تراکم دو برابر نسبت بهDDR4 خواهد بود و در یک ماژول DIMM هم دو برابر بیشتر از DDR4ظرفیت گیگابایت یخواهد داشت.

تحلیلگران انتظار نداشتند که حافظه ی DDR5 توسعه داده شود. آن ها عقیده داشتند حافظه ی DDR از نوع DRAM با DDR4 به پایان خط خود خواهد رسید. اما خوشبختانه طراحی سخت افزار رایانه های شخصی و سرورها در سال های اخیر تغییر زیادی نکرده است و می توانند از رم های DDR5 بهره ببرند. زمان دقیق عرضه ی رسمی حافظه های رم DDR5 هنوز مشخص نیست. اما همانند DDR4، به احتمال زیاد ابتدا در سرورها و رایانه های رومیزی سطح بالا و مخصوص بازی های رایانه ای استفاده و سپس برای لپ تاپ ها عرضه خواهد شد.

تأمین کننده های فناوری در حال توسعه ی نوع جدیدی از حافظه ی رم برای رقابت با DDR5 هستند. به عنوان نمونه، شرکت اینتل عرضه ی DIMM حافظه های رم Optane را که می توانند جایگزین DDR شوند، به زودی آغاز خواهد کرد. حافظه ی Optane مزیتی دارد که حتی پس از خاموش شدن رایانه هم قادر به حفظ داده ها است؛ چیزی که دی رم DDR از انجام آن عاجز است. چندین نوع مختلف از حافظه های DRAM در شکل حافظه ی با پهنای باند بالا اعم از HBM2 و GDDR5X وجود دارد که به طور عمده در پردازنده های گرافیکی بسیار قدرتمند و حرفه ای استفاده می شود. نوع جدیدی از مموری سه بعدی که مکعب حافظه ی ترکیبی (HMC) نامیده می شود، در تراشه های ابر پردازشی Intel Xeonمورد استفاده قرار می گیرد.

طبق اعلام JEDEC ، توسعه ی نوع جدیدی از حافظه ی رم ترکیبی بنام NVDIMM-P در جریان است. این نوع رم، نوع جدیدی از حافظه ی پایدار است که با حافظه ی ذخیره سازی فلش غیر فرار و حافظه ی فرار DRAM ادغام شده و درون یک شکاف DIMM قرار داده می شود. این نوع از حافظه ی رم برای نرم افزارهایی مانند پایگاه داده که از ترکیب حافظه ی فلش و DRAM برای پردازش و کش کردن استفاده می کند، در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.