شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهم خود رونمایی کرد


بالاخره پس از مدت ها انتظار، شرکت اینتل از سی پی یوهای نسل دوازدهم Alder Lak رونمایی کرد و آن را به زودی روانه بازار می کند. اینتل در میان پردازنده های خود، مدل Core i9-12900K را به عنوان بهترین و سریعترین سی پی یو گیمینگ جهان معرفی کرد.


هسته‌های P و هسته‌های E

شرکت اینتل در طراحی نسل جدید پردازنده های خود از ساختاری شبیه با معماری BIG.little در پردازنده‌های ARM استفاده کرده است. در اینجا قدرت تمام هسته ها با هم، یکی نیستند و به دو بخش تقسیم می شوند: CPU با تعداد هسته پرمصرف با عملکردی بالا (performance یا P-cores) و CPU با تعداد هسته‌ کم مصرف با عملکردی ضعیف (efficient یا E-cores)

هسته‌های P نسبت به نسل قبل از خود از هسته های قدرتمندتری برخوردار می باشد. در واقع طبق اظهارات اینتل IPC نسل جدید نسبت به هسته‌های Cypress Cove حدود 19 درصد بهتر شده است.

هسته‌های E را می توان مدل بازطراحی شده هسته های قدیمی Atom اینتل دانست. این هسته ها در حالی کوچک شدند که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، عملکردشان هم در حد هسته های Skylake (نسل ششم) بهبود یافته است. شرکت اینتل اعلام کرده که این هسته‌ها بیشتر برای اپیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند طراحی شده‌اند، اما در عین‌حال هسته‌های ضعیفی نیستند و می‌توانند در برخی اپلیکیشن‌ها به عملکرد مالتی‌تردینگ پردازنده کمک قابل توجهی کنند.

در نسل جدید Alder Lak، معماری کش نسبت به سری های قبل متفاوت شده است. در واقع هر هسته‌ P از 1,25 مگابایت کش L2 بهره می برد. اما در مقابل هر گروه 4 تایی از هسته‌های E به ۲ مگابایت کش L2 دسترسی دارند. هسته‌های P و E این امکان را دارند که از حداکثر 30۰ مگابایت کش L3 استفاده ببرند. پردازنده‌های 8 هسته‌ای راکت لیک به حداکثر ۱۶ مگابایت کش L3 بهره می بردند؛ درنتیجه مهاجرت به پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای آلدرلیک به منزله تقریبا دوبرابر شدن کش L3 می باشد.


CPU های نسل ۱۲ آلدرلیک اینتل

سیاست شرکت اینتل همواره به این صورت بوده که در سال های قبل ابتدا پردازنده‌های موبایل خود را معرفی می‌کرد. اما اینبار از ابتدا نسل جدید پردازنده های قدرتمند دسکتاپش رونمایی کرد.

در مراسم معارفه نسل پردازنده های دوازده الدرلیک که انجام شد، سه پردازنده‌ی دسکتاپ از سری K می باشند که برای تولیدکنندگان محتوا، گیمرها و علاقه‌مندان به اورکلاک طراحی و عرضه شده است.

  • پردازنده‌ی Core i9-12900K با 16 هسته (8 هسته‌ی P و 8 هسته‌ی E) و 24 ترد، با قابلیت رسیدن به حداکثر سرعت کلاک 5,2 گیگاهرتز با استفاده از فناوری Turbo Boost Max 3.0
  • پردازنده‌ی Core i7-12700K با 12 هسته (8 هسته‌ی P و 4 هسته‌ی E) و 20 ترد
  • پردازنده‌ی Core i5-12600K با 10 هسته (6 هسته‌ی P و 4 هسته‌ی E) و 16 ترد

کاربرانی که نیازی به گرافیک مجتمع احساس نمی‌کنند می‌توانند مدل KF سه پردازنده‌ی فوق را که فاقد گرافیک UHD 770 و چند دلار ارزان‌تر است تهیه کنند. باقی پردازنده‌های آلدرلیک از اوایل سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

مشخصه های اولین پردازنده های نسل 12 در جدول زیر بیان شده است.

هر سه پردازنده‌ی معرفی‌شده با 20 لاین PCIe (متشکل از 16 لاین PCIe 5.0 و 4 لاین PCIe 4.0) و حافظه‌های DDR5 تا سرعت 4800MT/s سازگاری دارد.


مادربردهای سازگار

استفاده از نسل جدید پردازنده ها باعث می شود که شما مجبور بشوید تا مادربردتان را هم تغییر دهید و ورژن های بالاتر را تهیه کنید که این یک امر انکار ناپذیری است. پردازنده‌های آلدرلیک به مادربردهای ساخته‌شده برمبنای تراشه جدید Z690 اینتل نیاز دارند؛ در واقع چیپستی که استانداردهای جدیدی را ازجمله Wi-Fi 6E و USB 3.2 Gen 2×2 باخود به‌ همراه آورده است.

مادربردهای سازگار با پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lak اینتل همچنین باید از سوکت جدید LGA 1700 استفاده کنند؛ پس این امکان وجود دارد که سیستم‌های خنک‌کننده‌ی ساخته‌شده برای پردازنده‌های نسل‌های قبل با CPU های آلدرلیک سازگار نباشند.


ویژگی‌های پلتفرم

مشخص ترین تفاوت سوکت جدید LGA 1700 نسبت به نسل قبل تر خود، بزرگتر بودنش است که به حالت مستطیلی‌ شکل می باشد. شرکت اینتل در Alder Lak از طراحی جدیدی معروف به «IHS ضخیم+STIM نازک» بهره می برد. در طراحی های جدید دای پردازنده 25 درصد نازک‌تر، STIM حدود 15 درصد نازک‌تر و IHS ضخیم‌تر است.

همچنین یک خبر ویژه برای کسانی که پردازنده‌ی خود را اورکلاک می کنند، آلدرلیک در این رابطه قابلیت هایی خوبی را اضافه کرده است. کسانی که اورکلک می کنند اکنون کنترل کاملی روی «نسبت هسته‌ها» چه در هسته‌های P و چه در هسته‌های E دارند.


سازگاری با ویندوز ۱۱

شرکت اینتل در معرفی نسل جدید CPUهای خود، روی سازگاری بالای آلدرلیک با ویندوز ۱۱ مایکروسافت تاکید زیادی داشته است. بنا به ادعای اینتل، این شرکت با همکاری مایکروسافت نرم‌افزار Thread Director را برای مدیریت بهتر مالتی‌تردینگ در ویندوز ۱۱ بهینه سازی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.