شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

تاثیر GPU ،CPU و RAM در برنامه نویسی؛ کدام مهمتر است؟


قصد داریم در این مطلب به بررسی اینکه برای خرید لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی، کدام یک از قطعات (پردازنده، گرافیک، حافظه رم) اهمیت بیشتری دارند؟


پردازنده (CPU)

اگر به دلیل کمبود بودجه نمی توانید هزینه کنید و به فکر خرید یک لپ تاپ با پردازنده ضعیف می گردید، این امکان وجود دارد که نتوانید در همه شاخه‌های برنامه نویسی فعالیت کنید. مثلا فرض کنید که یک برنامه نویس تازه کار که روی پروژه وب مشغول به کار است، قاعدتاً نیازها و استفاده اش از لپ تاپ با یک برنامه نویس حرفه ای که شاغل در پروژه‌های سنگین، متفاوت است. بدیهی است که این پروژه‌های سنگین به جز  بر پردازنده قدرتمند، به کارت گرافیک قوی و مناسب هم نیازمند است.


ویژگی های پردازنده خوب برای برنامه نویسی چیست؟

تعداد هسته‌ها و تریدهای پردازنده
برای درک و اهمیت تعداد هسته‌های پردازنده می توان آن را تعداد سیلندرهای موتور یک خودرو قیاس کرد. پس مطمئناً قابلیت بسیار مهم و تاثیرگذاری در انتخاب یک سی پی دارد و در اکثر مواقع، هر چقدر تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر باشد، عملکرد بهتری را در اجرای همزمان برنامه‌ها دارد.

برای تشخیص قدرت واقعی یک پردازنده، می بایست تعداد هسته‌های یک پردازنده در کنار نسل آن در نظر گرفت. به هر ترتیب برنامه‌های سنگینی مثل کدنویسی، طراحی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها به تعداد هسته‌های بیشتر نیاز دارند. اگر بخواهیم با یک مثال توضیح بدهیم، مثلا یک پردازنده 8 هسته‌ای نسل چهارم، عملکرد پایین تری نسبت به پردازنده 8 هسته‌ای نسل دهم دارد.

اصولا در پردازنده ها تعداد رشته‌ها (Threads) دو برابر تعداد هسته‌ می باشد. اگر مثلا پردازنده 8 هسته‌ای داشته باشید، تعداد تریدها 16 عدد خواهد بود. من حیث المجموع، اگر برای برنامه نویسی به دنبال پردازنده هستید، پردازنده تان باید حداقل 4 هسته‌ای باشد.

فرکانس و سرعت پردازنده
فرکانس پردازنده که در واقع همان سرعت پردازنده می باشد که دو مولفه دارد. فرکانس پایه و فرکانس حداکثر (که واحد هر دو گیگاهرتز GHz است). فرکانس پایه نشان دهنده حداقل سرعت پردازنده است. فرکانس حداکثر (Boost Clock) نیز سرعت حداکثری پردازنده است که در صورت وجود شرایط لازم مانند خنک کننده مناسب، به این میزان خواهد رسید.

فناوری‌های دیگری هم مانند Turbo Boost وجود دارد که ممکن است در لیست مشخصات پردازنده به آن بر بخورید. فعال شدن Turbo Boost اجازه می‌دهد که فرکانس پردازنده در تعداد محدودی از هسته‌ها بالاتر برود (در ازای افزایش مصرف برق). در این شرایط، هسته‌های دیگر در فرکانس پایین‌تر کار می‌کنند.

با توجه به اینکه این فناوری‌ها اتوماتیک فعال می‌شوند و نیازی به دخالت کاربر ندارند، باعث می‌شوند تا عملکرد پردازنده و مصرف برق آن همواره در تعادل باشد. همچنین به سرعت باس داخلی پردازنده هم توجه کنید که تاثیر زیادی در مالتی تسکینگ و اجرای برنامه‌های همزمان دارد. البته ممکن است میزان باس را در مشخصات پردازنده یافت نکنید.

Locked یا Unlocked
سی پی یوهای Locked به معنی قفل بوده و  سی پی یوهای Unlocked به معنی باز می باشد. در واقع سی پی یو های Unlocked، پردازنده‌هایی هستند که کاربر می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای اورکلاک یا از طریق BIOS، تغییراتی را در فرکانس کاری پردازندهایجاد کند. این قابلیت باعث می‌شود تا افراد، پردازنده را بر اساس نیاز خود منطبق نمایند.

پردازنده‌های Intel Core X-Series، AMD Ryzen و AMD Ryzen Threadripper برای اورکلاک راحت تر، Unlock هستند. پردازنده‌های رایج Intel معمولا Locked هستند.


کارت گرافیک (GPU)

برای درک بهتر و صحیح از میزان تاثیر کارت گرافیک در برنامه نویسی، می بایست تاثیر آن را با پردازنده مقایسه کرد.

تمامی پردازش‌ها و محاسبات مورد نیاز برای انجام فرمان های شما، از طریق سی پی یو صورت می‌گیرد. اما بعضی از برنامه های گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و … کارکردی مستقیم با کارت گرافیک دارند و به آن متکی هستند.

اما موضوع اینجاست که برای برنامه نویسی نیازی به استفاده از گرافیک مجزا نیست و گرافیک یکپارچه به عنوان بهترین گزینه برای برنامه نویسی بوده و کفایت می کند. چرا که در سری جدید پردازنده های Intel و AMD گرافیک های یکپارچه نسبت به نسل های پیش، بسیار قدرتمندتر شده است.

اما برای آن دسته از برنامه نویس هایی که کارشان پروژه های سنگین ویا توسعه بازی‌ یا طراحی اپلیکیشن است، انتخاب GPU بالاتر از متوسط، یک انتخاب دقیق و منطقی می باشد. خلاصه اینکه برای یک برنامه نویس اهمیت پردازنده خیلی بیشتر از گرافیک می باشد.


حافظه رم (RAM)

 

در کل حافظه رم، برای کد نویسی یا برنامه نویسی مقدار زیادی را از رم سیستم شما مصرف نخواهد کرد. بنابراین برای اینکه چه مقدار رم برای کار شما مناسب است؛ باید بدانید که میزان استفاده روزانه شما از لپ تاپ خود برای کار برنامه نویسی چقدر است. طبق این لیست شما می توانید میزان استفاده از حافظه رم را تخمین بزنید.

کاربری/ میزان رم 2GB 4GB 8GB 16GB 32GB
کار با نرم افزارهای Office بله بله بله بله بله
کار با اسناد PDF و اجرای همزمان برنامه‌ها خیر خیر بله بله بله
مرورگری وب خیر بله بله بله بله
مرورگری وب (بیش از 20 تب) خیر خیر بله بله بله
پخش فایل ویدئویی خیر بله بله بله بله
ویرایش عکس خیر خیر بله بله بله
ویرایش ویدئو (Full HD) خیر خیر خیر بله بله
گیمینگ سبک با کارت گرافیک معمولی خیر خیر بله بله بله
گیمینگ سنگین با کارت گرافیک جدید خیر خیر خیر بله بله

برای برنامه نویسی 8 گیگابایت رم کافی است

با بهره مندی از یک پردازنده مناسب و افزایش میزان رم در سیستم، سرعت لپ تاپ شما نیز افزایش می‌یابد. اما شما به عنوان یک برنامه نویس نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای خرید لپ تاپ دارای 32 گیگابایت رم ندارید. مگر اینکه بخواهید چندین نرم افزار شبیه ساز سنگین را همزمان اجرا کنید.

بنابراین اکثر برنامه نویسان برای انجام کارهای اصلی برنامه نویسی مثل کدنویسی و توسعه زبان‌های مختلف، به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز ندارند. همچنین برای توسعه دهندگان بازی‌ها و برنامه نویسانی که با امور گرافیکی نیز سروکار دارند (مانند برنامه نویسان فرانت اند)، 12 گیگابایت رم کافی است.

در واقع 16 گیگابایت رم برای گرافیست‌ها و ویرایش کنندگان ویدئو مناسب است، زیرا برای گرفتن رندرینگ به گرافیک‌های قدرتمند در کنار میزان رم بیشتر نیاز دارند. بنابراین 8 گیگابایت رم برای آن‌ها کافی نخواهد بود.


لپ تاپ با قیمت مناسب و مشخصات ایده‌آل برای برنامه نویسی

اگر به دنبال یک لپ تاپی هستید که با آن کارهای برنامه نویسی (چه در سطح ساده یا حرفه ای) انجام دهید، قطعا برای انتخاب پردازنده لپ تاپ از Intel® Core™ i5-1135G7 و Intel® Core™ i7-1165G7 به بالا انتخاب کنید، چرا سی پی یوهای که نسل جدید تعداد هسته بالایی دارند و برای انجام وظایف برنامه نویسی به خوبی عمل می کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.