شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

معرفی اولین حافظه 512 گیگابایتی سامسونگ DDR5-7200 در جهان

در جدیدترین خبرها شرکت سامسونگ به تازگی اعلام کرده است که توانسته اولین ماژول حافظه DDR5-7200 در جهان را با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را به تولید رسانده است. کارایی این نسل جدید از حافظه‌ها در قیاس با حافظه های DDR4 می توان گفت حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

اولین بار شرکت سامسونگ در کنفرانس Hot Chips 33، از تراشه DDR5-7200 با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت رونمایی کرد. بر طبق اطلاعیه شرکت سامسونگ حافظه DDR5-7200 در مقایسه با حافظه های DDR4، نزدیک به 40 درصد افزایش کاریی داشته و 2 برابر ظرفیت با ولتاژ ۱٫۱ ولت عرضه می شود.

در رابطه با تکنولوژی ساخت حافظه DDR5-7200 سامسونگ باید گفت که این محصول از هشت دای (Die) انباشته DDR5 متشکل شده که از طریق فناوری TSV به‌یکدیگر وصل شدند. همین چیدمان فوق العاده در ساخت این حافظه باعث افزایش کیفیت بیشتر آن، در مقایسه با DDR4 شده که فقط به چهار دای (Die) محدود بود.

همچنین در طراحی جدید تراکم بیشتری به چشم میخورد؛ به نحوی که ارتفاع پشته DDR5 یک میلی‌متر بوده که در قیاس با DDR4 حدود 0,2 میلی متر کمتر شده است. شرکت سامسونگ توانسته با بهره گیری از ویفرهای نازک فاصله بین دای‌ها را ۴۰ درصد کمتر کند تا بتواند از ارتفاع پشته‌ها بکاهد. این شرکت اعلام کرده در ماژول حافظه DDR5-7200، قابلیت Same-Bank refresh یا SBR را چیدمان سازی کرده و بهره‌وری باس DRAM را تا حدود ۱۰ درصد بالا برده است. علاوه‌بر‌این به‌منظور بهبود پایداری سیگنال، سامسونگ از اکولایزر بازخورد تصمیم (DEF) جدیدی استفاده کرده است.

شرکت سامسونگ عنوان کرده است که حافظه DDR5-7200 در ولتاژی حدود 1,1 ولت می باشد که 0,92 برابر ولتاژ DDR4 بوده و این بهره بری بیشتر دلیلش را مدیون به کارگیری آی‌سی مدیریت توان (PMIC) و تنظیم‌کننده ولتاژ و فرایند گیت فلزی با ضریب دی‌الکتریک بالا می باشد. ضمنا PMIC علاوه بر اینکه به عملکرد کم توان کمک رسانی می کند، نویز را در پردازش کم می کند.

مطابق انتظار از DDR5، این ماژول حافظه با کد تصحیح خطای روی دای (ODECC) مواجه شده تا داده‌ها و اطلاعات با امنیت و اطمینان بیشتری مدیریت شوند.

به هر ترتیب ماژول حافظه 512 گیگابایتی DDR5 سامسونگ هم نکات جالی را دارا است؛ ظاهرا سامسونگ برای ارائه این محصول بازار دیتاسنترها و سرورها را هدف گذاری کرده و ظاهراً عموم کاربران باید منتظر نسخه 64 گیگابایتی باشند. علی ایها الحال این خبر که قرار است پلتفرم‌های نسل آینده اینتل و ای ام دی از مقدار زیادی حافظه پشتیبانی کنن، هیجان انگیز است.

این را در نظر بگیرید که ماژول‌های حافظه DDR4 ظرفیت ۳۲ گیگابایی، این امکان را به کاربر میدهد تا با چهار اسلات، مادربرد خود را تا 128 گیگابایت افزایش حافظه بدهند. حالا می توان در صورت ارائه شدن ماژول DDR5 با ظرفیت 64 گیگبایتی، برای هر سیستم می توان ۲۵۶ گیگابایت حافظه جای گذاری کرد و این موضوعی است که قبل از این هیچ وقت امکان پذیر نبود.

پیش بینی می شود که شرکت سامسونگ تولید حافظه 512 گیگابایتی DDR5-7200 را اوایل سال 2022 آغاز کند. همچنین اولین پردازنده‌هایی که از حافظه‌های DDR5 پشتیبانی می کنند، نسل دوازدهم هایبرید Alder Lake خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.