شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

وای فای 7 با سرعت 46 گیگابیت بر ثانیه در راه است

خانه های ما پر از دستگاه های متصل به اینترنت بی سیم هستند که شامل گوشی های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی دستکتاپ و کنسول های بازی می شوند. حتی لوازم خانه مانند تلویزیون، دوربین های نظارتی، تهویه هوا و … نیز اکنون به اتصال Wi-Fi نیاز دارند.
در سال‌های اخیر، وای‌فای به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. از پخش فیلم و موسیقی گرفته تا کار از خانه، بیش از هر زمان دیگری به شبکه های بی سیم خود متکی هستیم.
هنگامی که در حال راه‌اندازی Wi-Fi در خانه یا محل کار هستید، ممکن است با بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم فنی شبکه مواجه شوید که درک آنها برایتان کمی دشوار باشد.
در‌ ادامه در این مقاله برخی از فناوری‌های کلیدی مرتبط با تکنولوژی های Wi-Fi و تأثیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم و مهم‌ ترین ویژگی‌های وای فای 7 ، نسل بعدی وای‌فای را مرور خواهیم کرد :

در اواخر دهه 1990، موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) اولین استاندارد 802.11b شبکه بی سیم محلی وای فای ( WLAN)، را با سرعت انتقال داده ناچیز ۱ تا ۲ مگابیت بر ثانیه و برد تنها ۶۶ فوت ایجاد کرد که به طور گسترده پذیرفته شد.
از آن زمان تاکنون وای فای (WiFi) به تکامل خود ادامه داده است و کاربران شاهد جهش در سرعت، برد و قابلیت‌های شبکه بی‌سیم و سخت‌افزار مرتبط با آنها بوده‌ اند.
پروتکل‌های بی‌سیم همچنین یک طرح نام‌گذاری ساده تر را برای اعلام نسل‌های جدید استانداردهای WiFi اتخاذ کردند. مانند WiFi 4 و WiFi 5 و WiFi 6/6E. اینها به ترتیب نشان دهنده 802.11n و 802.11ac و 802.11ax هستند.

استاندارد EEE 802.11، مجموعه‌ای از پروتکل‌ها برای پیاده‌سازی ارتباطات شبکه بی‌سیم (WLAN) را از طریق Wi-Fi بین کامپیوترها، تلفن‌های همراه، نقاط دسترسی و سایر دستگاه‌ها در فرکانس‌های مختلف از جمله، محدود فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 60 گیگاهرتز را مشخص می‌کند. باندهای این پروتکل ها در لایه کنترل دسترسی رسانه (MAC) و لایه فیزیکی (PHY) کار می کنند.

 


پروتکل اصلی 802.11 در ابتدا فقط 1-2 مگابیت بر ثانیه را به همراه چند فناوری دیگر مشخص می کرد. اما این پروتکل به سرعت توسط 802.11b در اوایل دهه 2000 دنبال شد که سرعت داده خام تا 11 مگابیت در ثانیه را امکان پذیر می کند و در باند 2.4 گیگاهرتز کار می کند.
تقریباً در همان زمان، استاندارد 802.11a منتشر شد که از رابط هوا مبتنی بر OFDM استفاده می کند. این در باند 5 گیگاهرتز کار می کند و حداکثر سرعت داده در آن حدود 54 مگابیت در ثانیه است که به طور واقعی یک توان عملیاتی خالص در حدود 20 مگابیت بر ثانیه را به همراه دارد.
در سال 2003، 802.11g معرفی شد که روی باند 2.4GHz کار می کرد، اما از همان طرح انتقال مبتنی بر OFDM استفاده می کرد که در 802.11a استفاده می شد. این استاندارد حداکثر نرخ بیت لایه فیزیکی را در حدود 54 مگابیت در ثانیه یا حدود 22 مگابیت بر ثانیه میانگین توان واقعی را امکان پذیر می کند. 
همچنین در سال 2006 استاندارد 802.11n با نام Wi-Fi 4 معرفی شد. از هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. با این حال، در آن زمان، پشتیبانی از 5 گیگاهرتز اختیاری تلقی می شد. این استاندارد از آنتن های چند ورودی، چند خروجی (MIMO) و حداکثر نرخ انتقال 600 مگابیت در ثانیه با چهار آنتن پشتیبانی می کند. 
در ماه دسامبر 2013، مشخصات 802.11ac با نام Wi-Fi 5 منتشر شد. این یک توسعه استاندارد 802.11n بود و پشتیبانی کامل از باند 5 گیگاهرتز را نیز اضافه کرد و در دو فاز یا موج منتشر شد. Wave 1 در سال 2013 منتشر شد، در حالی که Wave 2 در سال 2016 معرفی شد. فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند شکل‌دهی پرتو، MIMO چند کاربره (MU-MIMO)، جریان‌های فضایی بیشتر (۸ بر ۴ در ۸۰۲.۱۱n) و سایرین عملکرد وای‌فای را تا حد زیادی بهبود بخشیدند و از نظر تئوری سرعت انتقال حداکثر ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را در هر آنتن (در ۸۰۲.۱۱ac) ممکن می‌سازند.

 

سال 2018 سرعت شبکه های بی سیم به مرز 1 گیگابیت رسیده است و تلاش برای بهبود سرعت بی سیم متناسب همچنان به مسیر تکاملی خود ادامه می دهد و تا سال 2021  برای رسیدن به سرعت های بالاتر از گیگابیت، استاندارد 802.11ax با نام های Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E معرفی می شوند که سرعت انتقال به 9600 مگابیت بر ثانیه را ممکن می‌سازند.
حرف E در وای فای 6E مخفف extended است و به این واقعیت اشاره دارد که در باند فرکانس توسعه یافته ۶ گیگاهرتز کار می کند. این طیف اضافی امکان سرعت‌های سریع‌تر و اتصالات مطمئن‌تر را فراهم می‌کند، به‌ویژه در مناطق شلوغ که بسیاری از دستگاه‌ها برای پهنای باند رقابت می‌کنند.

 

در حال حاضر WiFi 7 به ‌عنوان جدیدترین نسل از این فناوری در مراحل توسعه و نهایی شدن قرار دارد و می‌تواند سرعتی معادل ۴۶.۱ گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد که چهار برابر بیشتر از نسل قبلی است.
Wi-Fi Alliance تایید کرده است که استاندارد نهایی Wi-Fi 7 قبل از پایان سه ماهه اول سال 2024 منتشر خواهد شد. این اتحادیه همچنین وعده داده است که کاربران وای فای به زودی جهشی کوانتومی در عملکرد بی سیم را تجربه خواهند کرد. این جهش از پخش استریم 8K تا تجربه‌های VR را در برمیگیرد.

حالا فرکانس و پهنای باند وای فای 7 نسبت به نسل‌ های قبلی خود باز هم  پیشرفت داشته است. در حالی که وای فای 5 فقط از پهنای باند 5 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کرد، وای فای 6 دارای پهنای باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی بود، اما وای فای 7 و نسل قبلی آن یعنی 6E از سه پهنای باند 2.4 و 5 و 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند.
در WiFi 7 با استفاده از سوئیچینگ پویای بین فرکانس ها و بدون اینکه به پیوندهای داده‌ای آسیبی وارد شود، داده‌ها به‌دلیل تداخل و ازدحام سیگنال‌های مجاور با کمترین تاخیر و پایداری بیشتر انتقال داده می‌شود.

همچنین با افزایش عرض کانال تا 320 مگاهرتز در وای فای 7 امکان ارسال همزمان داده‌ها با سرعت بسیار بالا فراهم شده است. به‌‌عبارت‌دیگر وای‌فای 7 علاوه‌ بر بهبود نقطه‌ی اتصال (Access Point)، به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد برای انتقال و دریافت داده‌ها به‌طور هم‌زمان از چند باند فرکانس و کانال استفاده کنند تا نرخ تأخیر کاهش یابد. 
کانال‌ها در واقع زیرباندهایی در فرکانس اصلی وای‌فای محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، باند ۵ گیگاهرتز به ۴۵ کانال کوچک‌تر تقسیم می‌شود که عرض این کانال‌های جداگانه از ۲۰ تا ۸۰ مگاهرتز متغیر است.

برای پاسخگویی و مدیریت ترافیک انتقال داده، لازم بود که وای فای‌ها تعداد آنتن‌ها و قابلیت‌های مالتی پلکس فضای خود را افزایش دهند. این موضوع در وای فای 7 به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.
وای فای 7 تعداد جریان‌های (MU-MIMO) خود از 8 به 16 افزایش داده است. بنابراین نرخ انتقال فیزیکی وای فای 7 در مقایسه با وای فای 6 دو برابر بیشتر شد و همین جریان کافی بود تا سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها به بهترین شکل ممکن افزایش پیدا کند.

وای فای 7 از یک تکنولوژی مدولاسیون پیشرفته با نام 4096-QAM نیز استفاده کرده است. این تکنولوژی به هر بسته داده اجازه می‌دهد تا به جای 10 بیت، 12 بیت داده را در خود جای داده و حمل کند.
به لطف این تکنولوژی نرخ انتقال نظری داده‌ها تا 20 درصد نسبت به وای فای 6 افزایش پیدا کرده است و این موضوع روی سرعت انتقال داده‌ها تاثیر مستقیم دارد.
بنابراین می‌توانید با استفاده از وای فای 7 ویدیوهای 4K و 8K خود را به صورت آنلاین و بدون افت کیفیت تماشا کنید.

 

وای‌فای ۷ با ویژگی‌هایی مثل افزایش ظرفیت و تأخیر کمتر و بهبود قابلیت‌های مرتبط با مدیریت تداخل سیگنال می‌تواند بستری مناسب برای افزایش بهره‌وری از دستگاه‌های مختلف حوزه‌ی اینترنت اشیاء مثل حسگرها و تجهیزات نظارتی باشد. البته شاید کاربران عادی خانگی نفع زیادی از ارتقا به وای‌فای ۷ نبرند؛ اما این تکنولوژی برای کاربرانی بسیار کاربردی خواهد بود که از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و بازی‌ها با جزئیات بالای آنلاین بهره می‌برند.

در فروشگاه اینترنتی پورومیکس می توانید به روزترین اخبار و مقالات آموزشی دنیای قطعات و دستگاه های کامپیوتری را مطالعه نمایید و جهت راهنمایی و خرید انواع سخت افزار و سیستم کامپیوتر و تجهیزات شبکه با ضمانت های اصلی در بهترین قیمت اقدام کنید.

.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.