شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال امروزه به یکی از وسایل ضروری و مهم در زندگی روزمره تبدیل شده است . برای ذخیره اطلاعات مهم و محرمانه شما بهترین گزینه ، هارد اکسترنال می باشد که از نظر قیمت نیز قابل خرید برای هر شخصی می باشد . برای شناخت بیشتر هارد اکسترنال توجه شما را به ادامه مقاله جلب می نمایم .

هارد اکسترنال چیست ؟

هارد اکسترنال در واقع همان هارد داخلی کامپیوتر یا لپ تاپ هست که فقط ظاهر و رابط اتصال متفاوتی دارد . اگر قاب هارد اکسترنال رو باز کنید ، در زیر قاب یک هارد معمولی می بینید . رابط اتصال هارد های داخلی به سبکی طراحی شده است که فقط به مادربورد کامپیوتر یا لپ تاپ متصل می شود ، اما پورت های هارد اکسترنال به صورت USB طراحی می شود که به هر دستگاهی متصل می شود .

هارد اکسترنال

چرا باید هارد اکسترنال بخریم ؟

دلایل مختلفی برای خرید هارد اکسترنال وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم .

هیچ زمانی به هارد دیسک داخلی (HDD) اطمینان نکنید .زیرا به ضربه بسیار حساس می باشند و عمر کمی دارند .

اگر اطلاعات خود را در لپ تاپ ویا گوشی موبایل خود ذخیره می کنید ، باید این مسأله را به خاطر داشته باشید که هر زمانی امکان سرقت گوشی موبایل و یا لپ تاپ است و جدای از اینکه اموال خود را از دست داده داده اید ، اطلاعات شما نیز از بین رفته است و امکان بازگشتی وجود ندارد .

ظرفیت هارد اکسترنال بسیار بیشتر از ظرفیت فلش مموری و کارت حافظه می باشد . در نتیجه برای جابجایی فایل های حجیم نگران کمبود فضا و مشکلات دیگر نخواهید شد .

ظرفیت های هارد اکسترنال

هارد اکسترنال امروزه در ظرفیت های مختلف و برای استفاده های گوناگون تولید می شود . در حال حاضر هارد اکسترنال از ظرفیت یک ترابایت در بازار موجود است و اگر ظرفیت بیشتری نیاز داشته باشید می توانید به سراغ هارد اکسترنال 2 ترابایت و 3 ترابایت و هارد 4 ترابایت و 6 ترابایت و … بروید . هر چقدر ظرفیت هارد اکسترنال بیشتر باشد ، هارد مقداری سنگین تر می شود و البته قیمت آن نیز بالاتر می رود . علت سنگینی هارد اکسترنال نیز استفاده از دیسک های گردان بیشتر و هدهای اضافه می باشد . در نتیجه نسبت به نیاز خود هارد اکسترنال مناسب خود را انتخاب نمایید .

ظرفیت هارد اکسترنال با سرعت آن رابطه معکوس دارند و هر چه ظرفیت هارد اکسترنال بیشتر باشد ، سرعت آن کمتر می شود ومعمولا هارد اکسترنال با ظرفیت بالا ، با سرعت 5400 دور در دقیقه ارائه می شود . ولی در ظرفیت های پایین ، سرعت 7200 نیز پیدا می شود .

هارد اکسترنال

سرعت هارد اکسترنال

اما منظور از سرعت هارد اکسترنال چیست؟ . هارد HDD یک وسیله الکترومکانیکی هست ، یعنی از یک بورد کنترلی و یک سری قطعات مکانیکی تشکیل شده است . درون هارد دیسک ، یک بازوی متحرک هست که در امتداد یک دیسک گردان حرکت می کند . یعنی دیسک گردان در حال چرخش می باشد و بازو با حرکت در طول و عرض دیسک ، اطلاعات را جابجا می کند . منظور از سرعت هارد یا هارد اکسترنال ، سرعت چرخش اون دیسک گردان است . زمانی که دیسک گردان در یک دقیقه 5400 دور گردش کند در سرعت آن هارد 5400 می باشد . واحد گردش دیسک گردان RPM هست که مخفف Revolutions Per Minute هست .

هر چقدر سرعت چرخش هارد بیشتر باشد ، اطلاعات سریع تر جابجا می شود . البته سرعت هارد اکسترنال به عوامل دیگری نیز وابسته می باشد که تمامی آن ها در کنار هم یک هارد دیسک با سرعت بالا و کیفیت قابل قبول را به شما تضمین می دهد .

هارد اکسترنال

هارد اکسترنال HDD یا حافظه SSD اکسترنال

مزیت حافظه SSD نسبت به هارد در جابجایی اطلاعات با سرعت بیشتر است . هارد اکسترنال اصولا برای ذخیره سازی و آرشیو استفاده می شود . حافظه اکسترنال SSD نسبت به هارد اکسترنال قیمت بالاتر و حجم کمتری دارد . همان طور که گفته شد مزیت حافظه اس اس دی سرعت بالاتر آن است و کاربرد آن در زمانی می باشد که شخصی به طور مداوم قصد جابجایی اطلاعات را داشته باشد و زمان جابجایی اطلاعات اهمیت زیادی برای شخص داشته باشد . در این صورت می تواند از حافظه اس اس دی اکسترنال استفاده نماید و اطلاعات را چندین برابر سریع تر از هارد اکسترنال جابجا کند .

حافظه SSD قسمت مکانیکی ندارد و در اثر ضربه مشکل خاصی پیدا نمی کند حتی اگر در حین انتقال اطلاعات باشد . اما اگر به هارد اکسترنال HDD در زمان کار ضربه وارد شود ، احتمال بوجود آمدن مشکلات و حتی از بین رفتن اطلاعات بسیار بالا است . هارد های HDD حتی در زمانی که به برق متصل نیستند به ضربه بسیار حساس هستند . ولی شرکت های تولیدی هارد اکسترنال در این زمینه نیز تلاش های فراوانی کرده اند و محصولاتی را روانه بازار کرده اند که قابلیت ضد ضربه و ضد شوک بودن را دارا هستند و احتمال به وجود آمدن مشکلات در این محصول را بسیار پایین آورده اند و در نتیجه بسیار به صرفه تر از خرید حافظه اکسترنال SSD هستند .

کابل و پورت هارد اکسترنال

اصولا رابط اتصال هارد اکسترنال ، پورت USB 3.0 و یا USB 2.0 می باشد . هاردهایی که با پورت USB 3.0 به بازار عرضه می شوند ، با پورت USB 2.0 هم کار می کنند و هیچ نگرانی از این بابت نیست اما با این تفاوت که سرعت انتقال اطلاعات کمتر می شود .

یک سری از هارد اکسترنال های موجود در بازار هم مخصوص محصولات اپل ( مک بوک ایر و مک بوک پرو ) تولید می شوند که با پورت تاندربولت ارائه می شوند . پورت تاندربولت پهنای باند 10 گیگابیت در ثانیه داره که دو برابر USB 3.0 می باشد . این پورت فقط بر روی محصولات اپل و بعضی از مادربردهای حرفه ای وجود دارد . هارد اکسترنال های موجود با این پورت قیمت نسبتا بیشتری با هارد اکسترنال معمولی دارند .

جدیدترین هارد های اکسترنال با پورت USB Type-C تولید می شوند . خرید هارد با پورت USB Type-C خرید معقولی می باشد زیرا امروزه اکثر دستگاه ها با پورت USB Type-C تولید می شوند . سرعت انتقال USB Type-C حدود 10 گیگابیت در ثانیه است که برابر با پورت USB 3.1 هست . بزرگترین مزیت هارد اکسترنال با پورت USB Type-C این است که هم سرعت نسبتا خوبی در اختیار شما می دهد و هم اینکه با دستگاه های جدید می توانید کار کنید .

بعضی از هارد های اکسترنال جدید هم معرفی شده اند که به صورت بی سیم هم می توانند به لپ تاپ ، کامپیوتر ، تبلت یا گوشی شما متصل بشوند . هاردهای اکسترنال وایرلس باتری داخلی دارند . نکته مهم این است که این هارد ها با هر گوشی موبایلی نمی توانند کار کنند ، ضمن اینکه برای استفاده از گوشی مصرف باتری را بسیار بالا می برند .

هارد اکسترنال

هارد اکسترنال با آداپتور و بدون آداپتور

هارد اکسترنال و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری برای استفاده نیازمند برق می باشد . هارد اکسترنال نیز از این قضیه مجزا نیست . در کل دو نوع هارد اکسترنال در زمینه برق رسانی موجود می باشد : با آداپتور و بدون آداپتور . آن دسته از هارد اکسترنال هایی که آداپتور ندارند ، برق مورد نیاز خود را از طریق کابل USB تامین می کنند . کابل USB 3.0 ، هم برق و هم دیتا را منتقل می کند .

هارد های اکسترنال که آداپتور دارند معمولا برای دسکتاپ طراحی می شوند و سایز و وزن بیشتری هم دارند . به هر حال همیشه اولویت با آداپتور هست زیرا از منبع جداگانه برق مورد نیاز خود را تامین می کند و از باتری لپ تاپ مصرف نمی کند . ضمن اینکه احتمال قطع و وصل شدن هارد اکسترنال به صفر می رسد . بنابراین اگر هارد اکسترنال رو در یک جای ثابت نگهداری می کنید ، اولویت خرید با هارد آداپتور دار می باشد .

هارد اکسترنال

بهترین مارک هارد اکسترنال

انتخاب برند مناسب برای خرید هارد اکسترنال کار پیچیده ای نیست زیرا شرکت های فعال در این زمینه خیلی زیاد نمی باشند . با گسترده شدن محصولات و تنوع در قابلیت های این محصول ، شرکت ها در رقابت افتاده اند و کیفیت محصولات خود را روز به روز افزایش می دهند و تقریبا تمامی هارد اکسترنال های موجود در بازار از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند . عمده تفاوت در قابلیت های خاص این محصولات می باشد که هر شرکتی سعی کرده بر روی زمینه خاصی تلاش کند و محصول خود را با قابلیت خاصی روانه بازار کند . از جمله این قابلیت ها می توان به نرم افزارهای امنیتی ، ضد آب و خاک بودن ، ضد ضربه بودن ، ضد شوک بودن و قابلیت تحمل فشار اشاره کرد . در زمان خرید می توانید با استفاده از بخش مشخصات محصول در سایت پورومیکس ، مشخصات فنی محصولات را با هم مقایسه کنید و با خیال راحت اقدام به خرید هارد اکسترنال بکنید .

وسترن دیجیتال در حال حاضر دو مدل اصلی دارد : هارد اکسترنال My Passport Ultra و دیگری هم Elements . مدل آلترا نسبتا شرایط بهتری برای خرید نسبت به مدل المنت دارد ولی مدل المنت هم مزایای خاص خودش را دارد که ارزش خرید آن به نسبت خوب می باشد

برند سیگیت هم در حال حاضر مدل Seagate Backup Plus Slim را عرضه کرده است که گزینه ی مناسبی برای خرید می باشد .

هارد اکسترنال

برند دیگری که امروزه با مدل های متنوع خود سهم زیادی از فروش هارد اکسترنال را در دست گرفته است ای دیتا می باشد . ای دیتا در این زمینه به صورت تخصصی کار کرده است و تنوع زیادی دارد . از جمله معروف ترین نمونه های این برند می توان به ای دیتا HD720 و ای دیتا HD710 اشاره کرد که هر کدام از قابلیت های زیادی برخوردار هستند . از جمله ویژگی های این مدل ها ، ضد ضربه بودن و ضد آب و گرد و خاک بودن است . همچنین سنسور ضد شوکی که بر روی این محصولات می باشد در مواقعی که هارد اکسترنال دچار شوک های الکتریکی می شود ، وارد جریان می شود و جریان برق را قطع می کند و تا زمانی که وضعیت ثابت نشده باشد از هارد محافظت می کند .

و در آخر به برند سیلیکون پاور اشاره می کنیم که پیشرفت قابل توجهی در این زمینه کرده است . محصولات این شرکت نیز دارای قابلیت های ضد آب و ضد ضربه بودن می باشد . از جمله ویژگی های این محصولات قابلیت تحمل فشار بسیار زیاد می باشد . از مدل های معروف این شرکت می توان به A85 و A65 و A80 اشاره کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.