شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

تفاوت PCIe 4 با PCIe 3 مادربردها در چیست؟

پی سی آی ای یا پی سی آی اکسپرس یا PCIe خلاصه شده عبارت “peripheral component interconnect express” است که به معنی “اکسپرس را به هم متصل کنید”می باشد.

به بیان ساده تر می توان گفت استاندارد اتصال PCIe، اتصالی رایج و متداول در اتصالات مادربرد می باشد. این اسلات ها و شیارها را می توانیم بر روی مادبرد برای نصب کارت‌هایی از جمله : کارت گرافیک، کارت RAID، کارت Wi-Fi یا کارت SSD استفاده کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم که به مقایسه PCIe 4 با PCIe 3 بپردازیم.

PCIe 3

استاندارد PCIe 3 از سال 2010 وارد بازار شد که بر روی مادربردهای سری 300 برای سی پی یوهای اینتل نسل 8 و 9 و همچنین برای مادربردهای سری 300 و 400 برای سی پی یوهای رایزن نسل اول و دوم AMD به کار رفته است.

PCIe 4

استاندارد PCIe 4 نخستین بار روی مادربردهای سری 500 سی پی یوهای رایزن نسل سوم AMD به کار رفته است. لازم به ذکر است که مادربردهای سری x570 جزو اولین مادربردهایی هستند که دارای درگاه PCIe 4 می باشند.
اما شرکت اینتل تا به حال به طور رسمی تعهدی مبنی بر پشتیبانی و یا عدم پشتیبانی از PCIe 4 نداده است.

تفاوت PCIe 4 با PCIe 3 مادربردها در چیست؟

مقایسه سرعت PCIe 4 با PCIe 3

مهم ترین حُسن و مزیت PCIe 4 نسبت به PCIe 3، بحث پهنای باند یا همان سرعت می باشد که 2 برابر شده است. در واقع PCIe 4 هم مانند نسل های قبلی خود، پهنای باند را نسل به نسل دو برابر کرده است. نکته دیگر اینکه هر دو رابط PCIe 4.0 و PCIe 3.0 با نسل قبل و بعد از خود نیز سازگار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.