شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

بهترین انتخاب برای کارت حافظه مخصوص گوشی، دوربین عکاسی و … کدام است؟

کارت های حافظه دارای دو نوع  SD و microSD می باشند. گوناگونی مشخصات و قابلیت های کارت های حافظه، باعث شده که کاربران در انتخاب کالای مورد نظر خودشان دچار سردرگمی شوند. قصد داریم شما را در این مطلب با اصطلاحات و مشخصات کارت حافظه بیشتر آشنا کنیم.

کارت حافظه SD

کارت حافظه SD مخفف عبارت Secure Digital است که استفاده آن بیشتر در دستگاه های دیجیتال و دوربین های دیجیتال عکاسی یا فلیلم برداری می باشد. همچنین کارت حافظه SD ابعاد بزرگتری نسبت به کارت حافظه microSD دارد.

کارت حافظه microSD

رم میکرو یا کارت حافظه microSD با ابعاد کوچکی که دارد مورد استفاده برای گوشی های موبایل و … قرار میگیرید.


کلاس های کاری در کارت حافظه

قطعا از مهمترین ویژگی های کارت حافظه می توان به کلاس سرعت آن اشاره کرد. این کلاس ها به جهت تعیین کردن سرعت کارت حافظه در هنگام ذخیره ویدئوها به کارگیری می شود.

برای توضیح بیشتر می توان این گونه بیان کرد که در هنگام ثبت عکس و ذخیره سازی روی کارت حافظه، یک وقفه در هنگام نوشتن اطلاعات، اتفاق خیلی موثری به حساب نمی آید. چون در این حالت دوربین و یا دستگاه با مدیریت توقف، نوشتن اطلاعات را دوباره از سر میگیرد و این موضوع خللی در روند ذخیره سازی ایجاد نمی کند. اما در هنگام ثبت و ذخیره ویدئو ، ایجاد یک وقفه می تواند کار ثبت و ذخیره را با مشکل مواجه کند.

به همین دلیل بحث سرعت و کلاس در کارت های حافظه اهمیت زیادی دارد و به طور کلی کلاس های کاری به منظور توان و قدرت کارت حافظه در ذخیره ویدوها محسوب می شود.

کلاس 10
برای کارت حافظه کلاس های مختلفی از جمله 4 ، 6 و 10 موجود هستند. به عنوان مثال کلاس 4 ، سرعت نوشتن اطلاعات را تا 4 مگابایت بر ثانیه فراهم می آورد. بالاترین کلاس ، کلاس 10 است که سرعت نوشتن را در هنگام ذخیره سازی 10 مگابایت بر ثانیه فراهم می آورد.

کلاس U
دیگر کلاس بندی هایی که برای سرعت نوشتن اطلاعات وجود دارید سری های U1 و U3 هستند که به ترتیب دارای سرعت 10 و 30 مگابایت بر ثانیه می باشند و همچنین از سرعت بالا یا همان UHS نیز برخوردار می باشند.

کلاس V
از دیگر کلاس ها که بانگر سرعت بالا در هنگام نوشتن اطلاعات می باشد، سری های V هستند. این علامت ها نظیر V6، V10، V30، V60 و V90 می باشند در بازار عرضه شدند. عدد نمایش داده شده در هر کلاس ، به منظور سرعت نوشتن در کارت حافظه می باشد.

چگونه یک کارت حافظه مناسب پیدا کنیم؟
قطعاً با توجه به گوناگون بودن کلاس ها و مدل های کارت حافظه برای خیلی از خریداران این سوال پیش ما می آید و کاربر دچار سردرگمی می شود. قبل از انتخاب کارت حافظه باید دانست که دستگاه و یا گوشی از قابلیت های کارت حافظه ای که میخواهید برایش تهیه کنید پشتیبانی میکند یا خیر؟
برای فهم بیشتر این مسئله یک مثال می زنیم. مثلا برای استفاده از یک کارت حافظه کلاس V30 یا U3، در دستگاهی که می تواند ویدیوها را با کیفیت استاندارد ذخیره و ثبت کند ، اتلاف منابع مالی محسوب می‌شود. چرا که می توان یک کارت حافظه کلاس 10 که قیمت به مراتب کمتری دارد را تهیه کرد که کاملا هم با دستگاه مورد استفاده اش سازگاری دارد. طبیعتاً استفاده از کارت حافظه پر سرعت برای یک دستگاه ارزان قیمت (که از سرعت بالا پشتیبانی نمی کند) یک انتخاب فاحش است.
پس برای انتخاب کارت حافظه مناسب لزوماً فقط قیمت بالا کارت حافظه مهم نیست، قابلیت های دیگر را هم باید در نظر داشت.

مناسب ترین کارت حافظه برای دوربین عکاسی
همانطور که اشاره کردیم برای انتخاب کارت حافظه مناسب، می بایست از مشخصات و ویژگی های دستگاه مورد نظرمان آگاهی داشته باشیم. به هر ترتیب امروزه طراحی دوربین های دیجیتال به گونه ای می باشد که زیاد به سرعت بالای کارت حافظه وابستگی ندارد. چرا که حافظه داخلی و بافر این دوربین ها برای ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر در طول عکاسی زیاد وقفه ای برای ذخیره سازی پیش بیاید، این دوربین ها با استفاده از بافر از این اتفاق جلوگیری می کند. پس به این ترتیب برای عکاس های معمولی انتخاب کارت های حافظه  SD و microSD ارزان قیمت هم مناسب می باشد.

اما برای عکاس های حرفه ای که تصاویر زیادی را به ثبت می رسانند و بافر دوربین آن ها پر می شود، قطعاً نیاز به کارت های حافظه قوی با سرعت نوشتن بالا دارند.

مناسب ترین کارت حافظه برای دوربین گوشی موبایل یا تبلت
شاید برایتان جالب باشد که بر خلاف تصور در انتخاب کارت حافظه برای گوشی یا تبلت، کلاس بندی ها زیاد اهمیت ندارند! آنچه که در انتخاب رم میکرو برای گوشی یا تبلت مهم است، گزینه ای است با عنوان Class 1 (A1) و Class 2 (A2) در بازار شناخته می شوند که این کلاس کاری حداقل سرعت نوشتن اطلاعات را در حدود 10 مگابایت بر ثانیه معرفی می کند. این کلاس کاری بیانگر حداقل سرعت نوشتن تصادفی و حداقل سرعت خواندن تصادفی می باشد که تاثیرش را در هنگام اجرای برنامه ها و بازی ها نشان می دهد. این دو مقدار با واحد IOPS که مخفف input/output operations per second است نمایش داده می شود. پس به طبع هر چه میزان IOPS بالاتر باشد، سرعت هم بیشتر می شود.

مناسب ترین کارت حافظه برای کنسول بازی نینتندو سوئیچ
شرکت نینتندو (شرکت ژاپنی تولیدکننده بازی های ویدیویی) اعلام کرده که برای اجرای بازی ها از کارت حافظه  UHS-I با سرعت انتقال حدود 60 تا 95 مگابایت بر ثانیه استفاده بشود. در واقع هر چقدر سرعت انتقال اطلاعات بالاتر و بیشتر باشد، بازی با کیفیت بهتری در کنسول نینتندو سوئیچ ارائه می شود.

در همین راستا شرکت سن دیسک کارت حافظه ای با عنوان SanDisk Nintendo Switch تولید کرده که شرکت نینتندو از این محصول را به عنوان کارت حافظه رسمی کنسول سوئیچ خود نام برده است. ظرفیت این کارت حافظه سن دیسک 128 گیگابایت بوده و سرعت خواند و نوشتن 100 و 90 مگابایت بر ثانیه دارد. البته مدل های دیگری از کارت حافظه سن دیسک با عنوان SanDisk Ultra هم با همین ظرفیت و مشخصات وجود دارید که دارای قیمت مناسب تری ی باشد و برای کنسول نینتندو مناسب می باشد.

مناسب ترین کارت حافظه برای دوربین خودرو یا دوربین نظارتی
برای انتخاب کارت حافظه برای دوربین های نظارتی و یا دوربین خودرو به هیچ عنوان نباید سمت کارت حافظه ارزان قیمت رفت. کارت های حافظه دارای یک طول عمر محدودی هستند. هر چند موضوع طول عمر کارت حافظه برای گوشی، تبلت، دوربین عکاسی اهمیت چندانی ندارد، اما برای دوربین نظارتی و دوربین ماشین این موضوع بسیار حیاتی است.
برای این امر کارت های حافظه ای با قابلیت High Endurance وارد بازارهای جهانی شده که مخصوص محیط های سخت طراحی شده و طول عمر بالایی دارند و همچنین می توانند ویدیوهایی با کیفیت 1080 ثبت کنند.
پس اگر قصد دارید برای دوربین های نظارتی و یا دوربین ماشین، کارت حافظه تهیه کنید، قابلیت High Endurance را حتما مد نظر داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.