شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

راهکارهای جلوگیری از گرم شدن لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ هایی که برای بازی و گیم طراحی شدند، جزو لپ تاپ های پر قدرت بوده و مشخصات بالایی دارند. با این حال گاهی اوقات این لپ تاپ ها هم داغ می کنند که باعث نگرانی کاربران می شود.

اصولا یک لپ تاپ گیمینگ در مقایسه با یک لپ تاپ با کاربری عمومی یا اداری، بیشتر داغ می کند؛ چرا که دارای پردازنده‌های با عملکرد بسیار زیاد و گرافیک‌های مجزا می باشند که در حین انجام کارهای سنگین مثل گیم، گرمای زیادی را ایجاد می کند.

البته این نکته هم حائز اهمیت است که میزان حرارت و گرمای تولیدی آن نباید از یک حد استاندارد خارج شود، چون ممکن است به قطعات لپ تاپ آسیب برساند و سبب به وجود آوردن مشکل بشود.


علت های گرم شدن لپ تاپ

  • این امکان وجود دارد که برنامه‌هایی در پس زمینه در حال اجرا هستند، باعث فشار بالا بر روی پردازنده باشند.
  • انتخاب مکان نامناسب برای لپ تاپ که مثلا بیش از حد گرم باشد، سبب می  گردد که تا لپ تاپ شما نتواند دمای مطلوب را خود را حفظ کند.
  • از دست دادن قابلیت و کارایی خمیر حرارتی که در قطعات لپ تاپ به کاربرده شده است.
  • تنظیمات اعمال شده نادرست در لپ تاپ که باعث ایجاد خلل در سرعت چرخش فن ها می شود.
  • خراب شدن فن های لپ تاپ که می بایست آن را تعویض یا تعمیر کرد.
  • گرفتگی ورودی هوای لپ تاپ به دلیل گرد و غباری که راه را مسدود کرده است.
  • اورکلاک کردن سی پی یو یا کارت گرافیک لپ تاپ.

داغ شدن لپ تاپ گیمینگ از چه دمایی غیر عادی است؟

در حالت عادی و طبیعی هر لپ تاپی به هنگام کار دمایش باید بین 30 تا 40 درجه سانتی گراد باشد. همچنین به هنگام همچنین در حالت اجرای بازی، نرم افزار یا هر نوع پردازشی، دمای 70 تا 80 درجه، دمای متعادل برای پردازنده و کارت گرافیک به شمار می‌رود.

پس در لپ تاپ دمای زیر 80 درجه به معنی است که مشکلی درباره قطعات یا سیستم خنک کننده لپ تاپ وجود ندارد.

داغ کردن و خاموش شدن لپ تاپ!

اما وقتی زمانی دمای لپ تاپ به بالای 80 درجه برسد، حتما نیاز به بررسی و پیدا کردن مشکل دارد وباید علت را جویا شد. معمولا در مواقعی که لپ تاپ بیش از حد داغ می کند، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود تا از ایجاد آسیب به پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد و … جلوگیری شود.

معمولا در صورت رسیدن هر یک از قطعات به دمای 99 درجه، لپ تاپ شما خاموش می‌شود تا از ایجاد آسیب به پردازنده، کارت گرافیک یا قطعه دیگری که با مادربرد در تماس است جلوگیری شود.

برای چک کردن دمای لپ تاپ می توانید از نرم افزارهایی مثل XPG Prime، MSI Afterburner، Core Temp و HW Monitor استفاده نمائید.


علائم گرم شدن لپ تاپ هنگام بازی

لپ تاپ هایی که برای گیم ساخته می شوند، طراحی شان باید به نحوی باشد که در هنگام بازی بیش از اندازه داغ نشود. اما در صورتی که بیش از اندازه گرم شود، لپ تاپ شما در ادامه دچار مشکلاتی خواهد شد که به چند مورد آن می پردازیم:

  • خاموش شدن لپ تاپ به طور ناگهانی؛ این موضوع دلالت بر این دارد که لپ تاپ بیش از حد گرم می شود و این یک راهکار ایمنی برای جلوگیری از ایجاد آسیب در سخت افزار می باشد.
  • در صورتی که فن های لپ تاپ در هنگام کار کردن صدای زیادی تولید می کنند به این معنی است که فشار بالایی به آن ها وارد می شود.
  • در مواقعی که لپ تاپ در هنگام انجام کارهای ساده هم دچار مشکل شده و به کندی کار می کند؛ احتمالا ایراد از پردازنده و یا گرافیک می باشد.
  • لپ تاپ فقط هنگام بازی یا اجرای برنامه خاصی داغ می شود؛ نشانگر این است که آن برنامه مشکل دارد.
  • در مواقعی که لپ تاپ گیمینگ قدیمی ناگهان شروع به داغ شدن می کند، می تواند به دلیل عدم تمیز کردن داخل لپ تاپ و یا خراب بودن فن ها باشد.

راهکارهای جلوگیری از گرم شدن لپ تاپ گیمینگ

حالا که با دلایل گرم شدن بیش از حد لپ تاپ‌های گیمینگ و علائم آن آشنا شدیم، بهتر است به راهکارهایی اشاره کنیم که از گرم شدن بیش از حد لپ تاپ مناسب برای بازی جلوگیری می‌کنند:

 

1. بستن برنامه‌هایی که لازم نداریم

وقتی لپ تاپ را روشن میکنیم بعضی از برنامه ها خودجوش 😁 در پس زمینه اجرا می شوند و مدام در حال بروزرسانی هستند و این موضوع سبب فشار وارد کردن و همچنین باعث گرم شدن لپ تاپ خواهد شد.

برای جلوگیری از این موضوع خیلی ساده با از باز کردن صفحه Windows Task Manager (کلید میانبر Ctrl + Shift + Esc) می توان این برنامه های اضافه را بست و فشار را از روی پردازنده لپ تاپ برداشت.

علاوه بر این در هنگام روشن کردن لپ تاپ یک سری برنامه اجرا می شوند که باعث سنگین شدن سیستم می شود. برای بستن این برنامه ها در صفحه Windows Task Manager گزینه Startup را بزنید و برنامه هایی که نمیخواهید در هنگام روشن شدن در سیستم اجرا شوند را راست کلیک کنید و گزینه Disable انتخاب نمائید.

 

2. عوض کردن خمیر حرارتی برای پردازنده یا کارت گرافیک

اصولاً استفاده از خمیر حرارتی برای انتقال آسانتر گرما در پردازنده و گرافیک استفاده می شود. اما با گذشت زمان، این امکان وجود دارد که خمیر حرارتی تاثیر خود را از دست بدهد و این جاست که باید عوض شود.

نکته: اگر لپ تاپ تان را به تازگی خرید کردید دقت داشته باشید که ممکن است باز کردن لپ تاپ موجوب باطل شدن گارانتی آن شود. پس قبل از انجام هر کاری با شرکت گارانتی کننده لپ تاپ تماس بگیرید و از این موضوع مطمئن شوید.

 

3. تنظیم سرعت فن ها از طریق چک کردن BIOS

فن های لپ تاپ اصولا با افزایش دمای گرافیک یا پردازنده، با سرعت بالایی شروع به فعالیت می کنند. اگر به تازگی BIOS را آپدیت کردید و لپ تاپ شما در هنگام کار کردن داغ می کند و فن ها عمل نمی کنند، این موضوع به تنظیمات BIOS شما ارتباط دارد.

بطور معمول با افزایش دمای پردازنده یا کارت گرافیک، سرعت فن‌ها نیز باید بیشتر شود. اما اگر این اتفاق نیفتد، احتمالا لپ تاپ گیمینگ شما بشدت داغ خواهد شد. در اکثر مواقع، این موضوع با تنظیمات BIOS ارتباط دارد، به ویژه اگر به تازگی BIOS را آپدیت کرده باشید.

اگر موفق نشدید سرعت فن‌ها را از BIOS اصلاح کنید، این امکان وجود دارد تا از طریق نرم افزار SpeedFan این موضوع را اصلاح کنید که آموزش این نر افزار را به راحتی می توانید پیدا کنید.

 

4. تمیز کردن چند ماه یکبار لپ تاپ

باید سعی کرد لپ تاپ را سالی 2 بار تمیز کرد. برای این کار لازم است گرد و غبار اطراف فن ها و ورودی جریان هوا در لپ تاپ را تمیز کرد. این کار باعث می شود جریان ورودی و خروجی هوا بصورت صحیح در لپ تاپ جریان پیدا کند و مانع داغ کردن لپ تاپ می شود.

5. تعویض فن معیوب لپ تاپ

فن های لپ تاپ ممکن است که بعد از چند سال دچار مشکل شوند. وقتی فن ها به درستی عمل نکنند، باعث می شود که جریان خروجی هوا از لپ تاپ کاهش یابد و در نتیجه باعث گرم شدن لپ تاپ می شود. پس باید در این مواقع فن ها را تعویض کرد.

6. قرار دادن لپ تاپ هنگام بازی روی سطح صاف و مستحکم

اصولا در همه لپ تاپ های گیمینگ، محفظه های هوا در قسمت پایین و زیرین قرار داده شدند. با قرار دادن لپ تاپ بر روی جاهای خمیده مثل بالش یا غیره، باعث می شود که ورودی رفت و برگشت هوا مختل شود و لپ تاپ بیشتر داغ کند. پس با قرار دادن لپ تاپ روی سطح صاف جریان هوا به درستی عمل می کند. برای بهتر شدن این روند می توان برای لپ تاپ کول پد (خنک کننده لپ تاپ) تهیه کرد.

 

7. برگرداندن سیستم از اورکلاک به حالت قبلی

اگر چه اورکلاک کردن کارت گرافیک یا پردازنده باعث افزایش سرعت لپ تاپ شما می شود اما در عوش گرم شدن را با خود به همراه دارد. پس اگر بعد از اورکلاک کردن متوجه شدید داغ شدن لپ تاپ شما بیش از حد شده، حتما سیستم را حالت قبلی برگردانید.

 

8. برداشتن فشار از گرافیک با کاهش تنظیمات

همانطور که قطعا می دانید انجام بازی با بالاترین تنظیمات باعث گرم شدن لپ تاپ می شود. از آنجایی که برای اجرای بازی های با گرافیک بالا بو کیفیت تصاویر زیاد، رندرینگ را بیشتر می کند.

درست است محدود کردن تنظیمات باعث کاهش کیفیت و گرافیک بازی می شود، اما این کار سبب می شود تا فشار از روی پردازنده و گرافیک برداشته شود و لپ تاپ داغ نکند.

 

9. متعادل کردن دمای اتاق

دقت داشته باشید که اتاقی که در آن لپ تاپ گیمینگ گذاشته می شود دمایش نباید بیشتر از 35 درجه بشود. اگر در مناطق گرمسیری هستید در تابستان ها حتما با استفاده از کولر دمایی مطلوب برای اتاقتان فراهم کنید.

10. اگر لپ تاپ خریداری شده بیش از حد گرم می کند فوراً مرجوع کنید

همانطور که گفته شده گرم شدن بیش از حد یک لپ تاپ دلالت بر خرابی یکی از قطعات آن دارد. بنابراین اگر پس از خرید احساس کردید که گرم شدن لپ تاپ معمولی نیست فوراً لپ تاپ را پس بدهید.


دوباره خاطر نشان می کنیم که داغ کردن لپ تاپ های گیمینگ یک امر طبیعی می باشد. اما اگر این گرما از 80 درجه بیشتر شد، مطمئناً برای یکی از قطعات مشکلی پیش آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.