شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

رم چیست و چگونه رم مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟

حافظه های رم یا Memory computer برای ذخیره سازی داده ها و دسترسی سریعتر به داده های موجود بر روی کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع حافظه ها در واقع داده های مربوط به نرم افزارها وسیستم عامل را در خود نگهداری می کند تا در صورت نیاز CPU بتواند به سرعت به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.

حافظه های رم در طول سالیان گذشته نسل های متوالی و متفاوتی را پشت سر گذاشته اند. اولین نسل این رم ها SD ها هستند که اکنون قدیمی و دیگر تولید نمی شوند.

نسل دوم حافظه های رم DDR2 هستند اما با تولید نسل جدید و سوم رم ها این نوع از حافظه ها نیز کمتر تولید می شوند و به فراوانی نسل بعدی نیستند.

رم چیست؟


و سومین نسل از رم های تولید شده از سال 2013 به بعد DDR3 نام گرفتند. امروزه مدلهای مختلف و متنوعی از آنها را می توانید در بازار پیدا کنید.

آخرین نسل و در حقیقت چهارمین نسل از رمهای جدید DDR4 هستند که در پلتفرم های جدید به وفور یافت می شوند.

چیپ های حافظه امروزی بر روی کارتهایی که ساختار شبیه برد های الکترونیکی دارند سوار می شوند که ماژول نامیده می شوند.

حافظه کامپیوتر ddr4 و ddr3 آخرین نسلهای رم تولید شده توسط شرکتهای صاحب نام می باشند.


حافظه های تولید شده عموما به دو صورت عمده تولید می شوند. استاتیک یا (ثابت) و دینامیک یا (متغیر). رم دینامیک یا DRAM زمان دسترسی به اطلاعات در ‌حدود 60 نانو ثانیه، یعنی یک میلیاردم ثانیه را مقدور می‌سازد، در حالی کهرم های استاتیک SRAMها زمان دسترسی ۱۰ نانو ثانیه دارد.

با همه ی این اوصاف DRAM ها به دلیل هزینه ساخت کمتر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و به تولید انبوه رسیده اند.


نکات مهمی که هنگام خرید رم باید بدان توجه داشت:

1-زمان تاخیر یا CL ها در رم: که به زمان سپری شده برای پاسخ‌ دهی حافظههای رم به پردازنده اصلی و پیدا‌کردن اطلاعات درخواست شده و ارسال آنها به پردازنده مرگزی را گویند که هرچه این زمان کمتر باشد در واقع عملکرد رم بهتر و رم پر سرعت تر خواهد بود.

یادتان باشد که برای داشتن زمان تاخییر کمتر نیاز است شما پول بیشتری پرداخت کنی. بنابراین قبل از انتخاب حافظه به پردازنده و مادربورد سیستم خود توجه کنید و رم یا حافظه‌ای خریداری کنید که با پردازنده و چیپ‌ست کامپیوتر شما سازگاری و همخوانی داشته باشد.

رم چیست؟

2-فرکانس رم: در واقع یکی از مهم ترین ویژگیهای یک رم فرکانس یا سرعت رم می باشد

هرچقدر پهنای باند یا BUS رم که واحد آن هرتز میباشد بیشتر باشد، حجم اطلاعات بیشتری بین گذرگاه رم و پردازنده جابجا می شود.

3-ولتاژ رم هم از نکات و شاخصه های اصلی یک حافظه می باشد. ولتاژ حافظه عامل بسیار مهمی برای سازگاری حافظه با سخت افزار های دیگر است.

هر چقدر نسل حافظه های DDR جدید تر شده اند، ولتاژ مصرفی اونها و در نتیجه مصرف کلی آنها کمتر شده است. در حقیقت شرکت های سازنده با کمتر کردن فرکانس داخلی هر چیپ ولتاژ مصرفی هر ماژول را کمتر از نسلهای قبل کرده اند بدون اینکه فرکانس کاری کل یک ماژول کاهش یابد.

رم چیست؟

هر روز قیمت خرید رم کامپیوتر و اطلاعات مربوط به این کالا را از سایت Poromix بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.