شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

سی پی یو چیست و چگونه سی پی یو مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟

سی پی یو چیست: سی پی یو مخفف کلمات Central-Processing-Unit به معنای واحد پردازش مرکزی می باشد . پردازنده ها تنها به سی پی یو های کامپیوتر محدود نمی شود بلکه هر نوع ریز پردازنده ای در هر نوع دستگاه الکترونیکی به عنوان واحد پردازشگر مرکزی نقش ایفا کند در حکم سی پی یو می باشد.

انواع سی پی یو ها در واقع تمامی دستورات داده شده بوسیله نرم‌افزارها را با استفاده از عملکردهای منطقی، محاسبه و پردازش می‌کند. یا به عبارتی مغز کامپیوتر CPU می باشد.

مهمترین و بزرگ ترین کمپانی های سازنده ی سی پی یو اینتلو ای ام دیکه رقابت دیرینه ای در طراحی و ساخت پردازنده های اصلی دارند و دیگر تولید کننده ها را تقریبا به حاشیه رانده اند.

در حقیقت انواع سی پی یو ساخته این دو شرکت عمده می باشد.

سی پی یو چیست؟


عوامل موثر در عملکرد سی پی یو ها:

1-سرعت ساعت یا کلاک سی پی یو: واحد آن هرتز بوده و وقتی میگوییم سرعت سی پی یو 1گیگا هرتز می باشد یعنی این پردازنده میتواند 1 میلیارد دستور را در مدت زمان یک ثانیه پردازش کند.

سی پی یو چیست؟


2-کش سی پی یو: کش به حافظه ای بسیار سریع و گران قیمت گفته میشود که کار کش نگهداری اطلاعاتی برای سی پی یو است که در هنگام پردازش اطلاعات به انها نیاز دارد.

این حافظه های فوق سریع در سه سطح وجود دارند L1-L2-L3

سی پی یو چیست؟


3-تعداد هسته: افزایش روز افزون تعداد هسته های داخلی سی پی یو به همراه بهبود تکنولوژی ساخت آنها شرایط کار موازی هسته های متعدد داخل سی پی یو و کاهش حرارت داخلی

آنها را به همراه دارد.

سی پی یو چیست؟


هگام خرید و تهیه cpu ها باید به نکاتی توجه داشته باشید:

لیست قیمت سی پی یو ها را می توانید از فروشندگان قطعات تهیه و با توجه به نکاتی که در زیر عنوان می شود، شما می توانید انتخاب درستی را داشته باشید.معمولا قیمت سی پی یو Core i7 وقیمت سی پی یو Core i5 بالاترین جایگاه را به خود اختصاص می دهند.

در ابتدا باید مشخص کنید که کاربرد اصلی سیستم برای شما چیست؟ آیا کامپیوتر را برای استفاده روز مره میخواهید یا انجام بازیهای پیچیده و یا شاید هم طراحی های سه بعدی؟

اگر استفاده شما امور روزمره و وبگردی یا تماشای فیلمها و گوش دادن به موسیقی می باشد هرگز به دنبال پردازنده های گران قیمت نباشید که در غیر اینصورت پولتان را بیهوده به هدر داده اید.

بدون شک برای اموری که به قدرت پردازش بالا نیازمند است، شما به پردازنده هایی با سرعت ساعت یا کلاک بالاتر و همچنین حافظه کش و تعداد هسته بیشتر نیاز خواهید داشت.

سی پی یو چیست؟

تصمیم بگیرید که آیا به یک پردازنده با گرافیک یکپارچه نیاز دارید که در اینصورت گرافیک یکپارچه از منابع رم شما استفاده می کنید یا اینکه برای انجام بازی های پیچیده و طراحی های سه بعدی نیاز به واحد گرافیک مجزا یا همان کارت گرافیک دارید.

فراموش نکنید که تا حدود زیادی سایر قطعات کامپیوتر شما ارتباط مستقیم با انتخاب پردازنده شما دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.