شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

نکات مهم در خرید حافظه های جامد (SSD)

حافظه های مغناطیسی اطلاعات را روی صفحات مدور و چرخانی ذخیره سازی می کنند و هر گاه که کامپیوتر شما بخواهد به اطلاعات دسترسی پیدا کند، هد هارد به محل ذخیره داده ها یا همان صفحه های مدور رفته و آن را می خواند و در اختیار رایانه قرار می دهد. نوشتن اطلاعات بر روی حافظه های مغناطیسی نیز تقریباً روال مشابهی دارد. اما در حافظه های جامد دیگر حرکت یا چرخشی وجود ندارد. در عوض اطلاعات در بلوک های مشخصی ذخیره سازی می شوند. و هر زمان که شما به اطلاعاتتان نیاز داشته باشید، حافظه های جامد خیلی سریع تر از هاردهای مغناطیسی اطلاعات را در اختیارمان قرار می دهد. در حقیقت کارایی بالای SSD ها به خاطر بی واسطه بودن دسترسی به داده ها است. وبالا بودن سرعت دسترسی اطلاعات در این حافظه ها به همین خاطر است و این یکی از مزایای SSD به حافظه های مغناطیسی به شمار می آید.

ssd

درایو های جامد نه تنها می توانند عملکرد سیستم ها را به طور قابل توجهی افزایش بدهند ، چه بسا بتوانند جانی تازه بر پیکره سیستم های قدیمی باشند. ارتقاء مقرون به صرفه در جهت افزایش کارایی سیستم های قدیمی یک راهکار منطقی است و انتخاب SSD ها پاسخ صریح و به جایی به این خاصه می باشد.

ssd

سردی ، ساکتی ، کوچکی و طول عمر بیشتر و امنیت بالاتر نسبت به حافظه های مغناطیسی مهمترین علل جایگزین شدن SSD ها با این گونه حافظه ها می باشد.

راحتی و امنیت و سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات نسبت به حافظه های سنتی و قدیمی و همچنین نصب سیستم عامل ویندوز 10 تا 45 درصد سریعتر از حافظه مغناطیسی.زمان بوت شدن در SSD ها تا حدود 600 درصد سریعتر از حافظه های مغناطیسی می باشد.زمان نوشتن اطلاعات نیز 300 درصد سریعتر از حافظه های مغناطیسی می باشد.

حرارت کمتر ، مقاومت در برابر شوک و ضربات جدی ، مصرف برق کمتر و دوام بالاتر ، وزن کمتر و فناوری تصحیح خطاها برای یکپارچگی بیشتر داده ها و امنیت بالا آنها را به محصولی برتر بدل کرده است.

ssd

انواع حافظه های جامد:

1- حافظه های جامد 2.5 اینچی که مشهورترین و پر استفاده ترین انواع حافظه های SSD هستند.این SSD ها به خوبی در نوت بوک و کامپیوترهای دسکتاپ قادر به کار هستند.

ssd

2- حافظه های جامد M.2 که این نوع از حافظه ها در گذشته خیلی استفاده نمی شدند، اما هم اکنون به دلیل کاربرد گسترده از آنها به عنوان نسل جدید درایوهای جامد مورد استفاده قرار می گیرند. بعاد کوچک آنها،این محصولات را برای استفاده در نوت بوک ها بسیار مناسب کرده است.

ssd

ssd

3- حافظه های جامد PCI-E که این محصولات از درگاه های مختلف PCI-E به منظور اتصال به سیستم استفاده می کنند. که کاربرد عمده آنها در سیستم های سرور و ایستگاه کاری می باشد. این حافظه عموما از ترکیب چند حافظه به دست می آیند.در حقیقت این محصولات سریع ترین خانواده در SSD هستند و همینطور باید به این نکته توجه داشت که از لحاظ قیمتی نیز بالاترین در رده حافظه های جامد می باشند.

ssd

ssd

نکات مهمی که در خرید حافظه های SSD(جامد) باید در نظر گرفته شوند:

یادتان باشد که سرعت خواندن و نوشتن ها را مقایسه کنید. سرعتهای خواندن و نوشتن حافظه های جامد معمولا بین 500 تا 560 مگابایت در ثانیه است که بهتر است حافظه های سریعتر را انتخاب کنید.

ظرفیت های SSDها معمولا در ظرفیتهای 64-120-128-240-256-512 گیگابایت و تا 1 ترابایت و بیشتر هم تولید شده اند.

اگر SSD را برای نوت بوکتان تهییه می کنید توجه داشته باشید که بعضی نوت بوک ها براکت محل قرار گیری حافظه 7 میلیمتری و بعضی 9 میلیمتری است.

کنترلر در SSDها بسیار حائز اهمیت می باشد. کنترلر همان مغز و پردازنده ی SSD ها می باشد و انواع مختلفی دارد که هر کدام برای موارد استفاده خاص طراحی و تولید شده اند. از انواع تولید شده یکی Sandforce نام دارد که قبل از ذخیره اطلاعات آن را فشرده سازی می کند و برای فایل های غیر قابل فشرده سازی مثل MP3 و JPG مناسب نمی باشد و نوع دوم که Marvell نامیده می شود، با هر دونوع فایل سرعت بالایی دارد. ممکن است بپرسید چگونه بفهمیم کدام کنترلر برای ما مناسب تر است؟ اگر با کامپیوترتان بازی های جدید و گرافیک بالا بازی می کنید، فیلم تدوین می کنید، موزیک می سازید، با تصاویر کار می کنید، کنترلر مارول (Marvell) برایتان مناسب تر است. اگر به سرعت بارگزاری سیستم عامل و نرم افزارها و دسترسی به فایل های قابل فشرده سازی اهمیت می دهید Sandforce برایتان مناسب تر است.

ssd

امیدواریم توانسته باشیم با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار داده ایم انتخاب مناسبی در خرید خود داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.