شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

هارد اکسترنال تشکیل شده از یک هارد اینترنال لپ تاپی و یا هارد داخلی دسکتاپ است.

زمانی که یک هارد اضافی در منزل دارید ومورد مصرف آن را نمی دانید ، پیشنهاد می کنیم تا با تبدیل آن به هارد اکسترنال ، اطلاعات خود را همیشه در کنار خود داشته باشید.

بررسی های قبل از اقدام به تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال

هیچ گاه برای خرید باکس تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال عجله نکنید و قبل از آن حتما مسائل مختلفی را بررسی نمایید که دچار مشکلات و گرفتاری های بعد از آن نشوید . در این مقاله به بررسی این مسائل پرداخته شده تا مطمئن شوید که هارد قدیمی شما ویژگی تبدیل شدن به یک هارد اکسترنال را داشته باشد . ما چندین ویژگی از هارد های اینترنال را بررسی کرده ایم که اگر این ویژگی ها در هارد مورد نظر شما وجود داشت و توانستید آنها را تشخیص و شناسایی کنید می توانید به سراغ تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال بروید .

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

تست سلامت هارد داخلی

برای اینکه هارد داخلی خود را به هارد اکسترنال تبدیل نمایید باید از سلامت آن مطمئن شوید . در بعضی از موارد ممکن است صداهایی از هارد دیسک مانند صدای تق تق شنیده شود که احتمال خراب بودن یکی از قطعات داخلی هارد دیسک می باشد . برای مطمئن شدن از سالم بودن هارد دیسک باید آن را از نظر سلامت تست کنید . برای این کار از نرم افزار Crystal Disk Info استفاده می کنیم . این نرم افزار را می توان از سایت های دانلود دریافت نمایید و نصب کنید تا با استفاده از آن به تاریخچه هارد دیسک و اطلاعات و تنظیمات دیگر آن دسترسی داشته باشید .

بعد از نصب برنامه اطلاعات کاملی از قبیل نوع اتصال هارد دیسک ، سریال نامبر ، سرعت ، استاندارد ها و قابلیت های هارد دیسک را نشان می دهد . یکی از امکانات این برنامه تست سلامت هارد دیسک می باشد که اگر وضعیت Health Status در برنامه مورد نظر مناسب بود به این معنی می باشد که هارد دیسک شما در وضعیت خوبی به سر می برد ولی اگر وضعیت سلامت هارد مناسب نبود و وضعیت قرمز را مشاهده کردید به این معناست که دیگر عمر آن هارد به پایان رسیده است و شما باید فکر خرید یک هارد جدید باشید .

سایز هارد دیسک

هارد دیسک ها دارای دو اندازه استاندارد هستند ، سایز هارد دیسک های مکانیکی داخلی برای کامپیوتر های رومیزی 3.5 اینچ می باشد و کمی بزرگ تر از هارد دیسک های لپ تاپ هستند ولی به نسبت ارزان تر نیز هستند . همچنین بدلیل مصرف برق بالاتر این هارد دیسک ها ، به یک منبع تغذیه خارجی هم نیاز می شود . یعنی اگر بخواهید این نوع هارد را به هارد اکسترنال تبدیل کنید می بایست این مورد را در نظر berq properties بگیرید زیرا این نوع هارد می بایست به یک منبع تغذیه وصل باشد .

اما اندازه هارد های مکانیکی لپ تاپ و همچنین حافظه SSD به سایز 2.5 اینچی کاهش پیدا کرده است . که می توان سایز آنها را به اندازه یک گوشی هوشمند در نظر گرفت . همچنین این نوع هارد ها نیاز به منبع تغذیه خارجی ندارند و این به این معناست که تنها با یک کابل دیتا می توانید این هارد را به کامپیوتر وصل کرده و استفاده کنید .

سرعت و ظرفیت هارد درایو

هارد دیسک از طریق باکس تبدیل بوسیله USB به کامپیوتر متصل می شود که دارای تفاوت در سرعت انتقال اطلاعات می باشد . این تفاوت بستگی به نوع مادربرد شما و قابلیت پشتیبانی آن از USB 3.0 می باشد . اگر اتصال از طریق USB 3.0 باشد ، سرعت انتقال اطلاعات تقریبا معادل سرعت انتقال اطلاعات از طریق کابل ساتا می باشد ولی اگر از طریق USB 2.0 باشد سرعت انتقال کمتر از آن می باشد .

یکی از مهم ترین فاکتور های تعیین کننده سرعت خواندن و نوشتن هارد دیسک ، سرعت چرخش صفحات درون آن است. سرعت آن بر اساس تعداد چرخش در دقیقه (RPM) مشخص می شود . هر چه سرعت چرخش هارد بیشتر باشد ، تاخیر دسترسی به داده ها نیز کمتر می شود چون چرخیدن صفحات است که سکتور داده ها را زیر هد خواندن/نوشتن قرار می دهد .

سرعت چرخش هارد های عادی از 4800 rpm گرفته تا ۱۵۰۰۰rpm است . در بازار معمولاً انواع ۵۴۰۰ rpm و ۷۲۰۰ rpm یافت می شود .

بستگی به نوع هارد دیسک خود نسبت به تبدیل آن به هارد اکسترنال اقدام نمایید . هارد دیسک های با سرعت 5400 مصرف برق پایین تری دارند و برای کار با لپ تاپ ها مناسب تر می باشند . در صورتی که هارد دیسک های 7200 سرعت بالاتری دارند و برای اتصال به دستگاه های رومیزی مناسب تر می باشند .

نکته قابل توجه این است که اتصالات قدیمی تر از USB 2.0 معمولا از دیسک های با ظرفیت بالا پشتیبانی نمی کنند ، بنابراین برای پشتیبانی از هارد های با ظرفیت بالا بهتر است از باکس هایی با درگاه های (+2TR) استفاده کنید .

نوع رابط اتصال هارد دیسک

هارد دیسک های اینترنال به وسیله کابل های PATA یا SATA به کامپیوتر متصل می شوند . اتصالات پاتا یا IDE از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۵ بازار هارد دیسک ها را در اختیار داشتند و در اصل یک اتصال بزرگ شبیه کابل چاپگر بودند . نحوه اتصالات با کابل SATA در سال ۲۰۰۳ معرفی شد که شما میتوانید این نوع اتصال را نیز ( به صورت L در هارد بالایی در تصویر زیر مشخص است) مشاهده کنید .

قبل از اینکه وارد مرحله بعدی شناسایی و تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال شویم حتما هارد خود را بررسی کنید که آیا از کابل SATA استفاده میکند یا خیر .

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

انتخاب باکس مناسب برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

در مرحله بعد ، زمانی که از وضعیت هارد دیسک خود از جمله کابل های اتصال ، سلامت هارد ، سایز هارد دیسک و سرعت و ظرفیت آن مطمئن شدید به سراغ انتخاب باکس سازگار با هارد دیسک مورد نظر میرویم . برای انتخاب باکس تبدیل هارد دیسک باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

طراحی و کیفیت باکس تبدیل هارد دیسک

معمولا برای تولید باکس تبدیل هارد دیسک از دو ماده پلاستیک و فلز استفاده می شود . باکس با جنس بدنه فلزی ، از نظر ظاهری چنگی به دل نمی زند . اما از جمله مزایای آن می توان به انتقال بهتر حرارت اشاره کرد که باعث طول عمر هارد دیسک شما می شود . از نظر استحکام نیز بسیار مقاوم تر از باکس با بدنه پلاستیکی می باشد .

باکس با جنس بدنه پلاستیکی ، از نظر ظاهری بسیار شکیل و مانند هارد اکسترنال های موجود در بازار می باشد . این نوع بدنه نیز از نظر مقاومت در شرایط خوبی قرار دارد زیرا از پلاستیک فشرده شده از ساخت آن استفاده شده است . برای خرید باکس مورد نظر خود نسبت به نوع کاربری از هارد دیسک ، باکس با بدنه مناسب را انتخاب نمایید .

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

پورت اتصالی به دستگاه

نحوه اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر بسیار مهم می باشد . با توجه به شرایط استفاده شما و وسایل موجود خود باید بررسی کنید که از چه نوع پورتی بیشتر استفاده می کنید و برای شما دسترسی به چه نوع اتصالی راحت تر می باشد . آیا شما می خواهید برای اتصال باکس به کامپیوتر از USB 3.0 ، فایروایر و یا یک پورت eSATA استفاده کنید .

باکس های با پورت اتصال USB 2.0 از نوع ارزان تر این باکس ها می باشند و باکس USB 3.0 به نسبت قیمت بالاتری دارد .

اتصالات و سایز هارد دیسک

سایز هارد دیسک و رابط های داخلی آن از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید . اگر شما هارد لپ تاپ با سایز 2.5 اینچی و کابل SATA دارید و می خواهید آن را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید ، باید یک باکس SATA 2.5 خریداری کنید و اگر می خواهید یک باکس برای هارد دیسک قدیمی کامپیوتر که سایز آن 3.5 اینچی می باشد و معمولا رابط آنها PATA است بخرید باید یک باکس با سایز 3.5 اینچی با رابط PATA/IDE تهیه کنید .

معمولا ارتفاع باکس تبدیل هارد دیسک 2.5 اینچی دارای ابعاد 9.5میلی متر ، 7 میلی متر یا 12.5 میلی متر می باشد . به همین دلیل باید قبل از خرید حتما به نوع هارد دیسک خود دقت کنید .

پایه های ویژه برای هارد دیسک های با سایزهای متفاوت

شما همچنین می توانید از پایه هایی استفاده کنید که در آن چند جایگاه برای هارد دیسک تدارک دیده شده است مانند یک جایگاه یا پایه نگه داری هارد که کار را برای شما آسان تر می کند . معمولا برای استفاده مداوم از هارد چنین قاب هایی مناسب می باشد . در مواردی که شما می خواهید از هارد های متعدد به صورت همزمان استفاده کنید یا اینکه می خواهید هارد دیگری را جایگزین کنید توصیه می شود از این پایه ها استفاده کنید . معمولا این پایه ها از سایزهای مختلف هارد ها پشتیبانی می کند .

پیشنهاد می کنیم به فروشگاه اینترنتی قطعات کامپیوتر و لپ تاپ پورومیکس مراجعه فرمایید و بر اساس ویژگی ها ، باکس های مختلف را با هم مقایسه نمایید . پیشنهاد ما این است که در انتخاب قاب مناسب دقت کنید زیرا اگر برای کمتر هزینه کردن قابی را خریداری کنید که از رابط USB 2.0 استفاده می کند ممکن است بعدا از اینکار پشیمان شوید زیرا هنگام کپی کردن اطلاعات در مقایسه با USB 3.0 با چند ساعت تاخیر مواجه می شوید .

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

تبدیل هارد داخلی کامپیوتر به هارد اکسترنال با استفاده از باکس تبدیل هارد اکسترنال

برای باز کردن درب باکس هارد اکسترنال کافی است کمی فشار آورده و ضربه ای را وارد کنید (مانند باز کردن محفظه باتری در دستگاه های الکترونیکی).

سپس می توانید از محل اتصال کابل ساتا ، هارد را در داخل محفظه قرار داده و فشار آورده تا هارد به درستی در محل خود قرار گیرد و در باکس محکم شود . اگر در باکس هارد اکسترنال شما از پیچ استفاده شده است . درب باکس را نگه داشته و پیج ها را همزمان سفت کنید .

در آخر اگر شما برای ایجاد هارد اکسترنال یک هارد بدون قاب خریداری کرده اید. بعد از تبدیل به هارد اکسترنال و اتصال به کامپیوتر شما چیزی مشاهده نمی کنید زیرا درایو مورد نظر هنوز فرمت نشده است. در چنین مواقعی شما نیاز به نرم افزارهایی برای فرمت و تخصیص درایو دارید. از این رو میتوانید از بخش Disk Manager در ویندوز یا Disk Utility در OS X و در لینوکس نیز از قسمت Gparted جهت تخصیص و فرمت هارد درایو مورد نظر اقدام کنید.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

17 نظرات
  1. بیتا کاربر می گوید

    سلام
    با تشکر از مطلبی که نوشتید ، یک سوال دارم .
    یک سیستم داشتم مادر بردش سوخت روی هارد داخلیش پروژه دارم چه طور می تونم به لپ تاپم وصلش کنم و چه تنظیمی باید انجام بدم که لپ تاپ به جای هارد خودش با هارد کیسم بیاد بالا ؟

  2. محمد کاربر می گوید

    عالی خسته نباشید

  3. محمد کاربر می گوید

    عالی ، خسته نباشید

  4. میرزایی کاربر می گوید

    سلام بستگی به باکس هاردت داره یکی از دیگه از نکاتی که باید در خرید باکس توجه کرد ظرفیت قابل اجرای باکسه که نوع های ضعیف ان هم وجو دارن که تا۱ ترابایت را بشتیبانی میکنند و نوع های کمی بالاتر که از حد ضعیف رد کنه تا ۱۰ ترا هم بشتیبانی میکند

  5. Saleh کاربر می گوید

    سلام.من یه هارد اینترنال کامپیوتر رومیزی که کابل ساتا میخوره دارم.حافظه هاردم ۱۰ ترابایت است.باکس ها هارد ۱۰ ترا رو جواب میدن یا نه؟؟؟
    چون من شنیدم هارد بالای ۴ رو قبول نمیکنه.
    لطفا یه راهنمایی کنید چون واقعا لازم دارم

  6. طاها کاربر می گوید

    سلام.
    من برای استفاده از هارد اینترنال از پایه استفاده می کنم.وقتی به سیستم وصل میشه، شناسایی میشه ولی خطای access is denied میده.
    چطوری این مشکل بدون فرمت کردن هارد حل میشه؟

  7. مهدی کاربر می گوید

    سلام ..من هاردم‌را تبدیل به اکسترنال کردم فقط تو ویندوز ۷ لب تاب خودم شناسایی میشه …تو ویندوز ۱۰ ارور میده …آیا کار خاصی بازد انجام بدم ؟

    1. عرفان رحیمی کاربر می گوید

      سلام
      لطفا مشخصات پارتیشن بندی هارد خود را بفرمایید تا بتوانیم راهنمایی کنیم.

    2. متین کاربر می گوید

      بله .
      دستگاه رو متصل کنید .
      بعد درایو پک سولیشن . نسخه انلاین رو نصب کنید .
      اوکی میشه 🛠🌷

  8. MST'-'MAN کاربر می گوید

    ♥.♥

  9. محمد کاربر می گوید

    سلام…چطوری میتونم اطلاعاتم از هارد اکسترنال بگیرم…باید برنامه خاصی دانلود کنم؟

  10. Omid کاربر می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید میشه همین کارو انجام داد ولی برا ایکس باکس ۳۶۰

  11. مسعود قنبری کاربر می گوید

    سلام ..مطلبتون در خصوص تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال بسیار بسیار عالی بود ..فقط یه سوال ..این هارد های اکسترنال موجود در بازار هارد داخلیشون از نوع هارد لب تاپ می باشدیا رایانه رو میزی و یا اصلا”بحثش جداست ؟
    و اینکه به نظر شما اگه درمنزل هارد اینترنال نداشته باشیم و بخواهیم تهیه کنیم ( نو ) به صرفه خواهد بود یا نه ؟

    1. عرفان رحیمی کاربر می گوید

      سلام
      هارد اکسترنال های قابل حمل از هارد لپ تاپی استفاده می کنند و هارد اکسترنال های آداپتوری از هارد داخلی ۳.۵ اینچ که برای کامپیوترهای رومیزی می باشد استفاده می کنند.
      استفاده از هارد اکسترنال برای شما بصرفه تر می باشد و با توجه به وضعیت بازار ، در حال حاضر قیمت هارد لپ تاپی از هارد اکسترنال بیشتر می شود.

  12. رسول کاربر می گوید

    سلام . هارد hitachi اینترنال دارم
    باکس مناسب براش چی هست ؟
    مشخصات :
    Hdd:7k750-500
    7200rpm
    Sata 3.0Gb/s
    مربوط به لپتاپ HP Pavilion dv6-6120 بوده

  13. محمدرضا کاربر می گوید

    سلام
    مطلبتون به کارم اومد و باکس رو خریداری کردم و هاردم رو داخلش قرار دادم و دارم ازش استفاده میکنم

  14. علی کاربر می گوید

    سلام
    دستتون درد نکنه واقعا توضیحات کاملی بود خیلی ممنونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.