شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

همه علت های خراب شدن اس اس دی

اگر صادقانه بخواهیم میان هارد دیسک‌ها و SSDها مقایسه کنیم، باید قبول کرد که SSDها قابل اعتمادتر هستند. هر چند هیچ فناوری ذخیره‌سازی بدون نقص نیست. حتی نوین ترین SSD‌های NVMe هم در خطر خراب شدن هستند.

با اطلاع داشتن از علل خرابی SSD و چگونگی برطرف کردن آن، تا حد زیادی می‌توان اطلاعات از دست رفته‌تان را بازیابی کرد.
مثل هر دستگاه ذخیره‌سازی، یک NVMe SSD نیز عمر مادام العمر ندارد در نهایت یک روز خراب میشوند. همچنین بر خلاف هارد دیسک‌ها، SSDها صدایی مبنی بر نشان دادن خرابی از خودشان تولید نمی کنند.

اما سوال اینجاس که خراب شدن حافظه SSD چیست؟ چه علت هایی عمر SSDها را کوتاه می کند؟ آیا راه حلی برای پیشگیری از خراب شدن اس اس دی هست؟

این را باید پذیرفت که در هر صورت با خراب شدن حافظه SSD همه چیز از دست نمی رود و بالاخره راهی برای بازیابی کردن اطلاعات پیدا میشود.


چهار دلیل برای خرابی حافظه SSD وجود دارد:

1. گرما

گرما و دمای بالا اصلی ترین علت خرابی SSD است، حتی در ورژن های جدید SSDها یعنی NVMe هم عامل اصلی می باشد.
SSD‌های NVMe هم ممکن است در هنگام فعالیت های سنگین مثل محاسبات سطح بالا، افزایش دمای شدید داشته باشند؛ که کاهش دمای محیط تا مقدار زیادی می تواند به رفع این مشل کمک کند.

2. خراب شدن فریمور

فریمور یک نرم افزار است که ارتباط بین سیستم و SSD را  بازرسی می‌کند. مشکلات فریمور می تواند به فریز شدن، خرابی و پریدن اطلاعات منجر شود.
قطع شدن برق، بدافزارها یا به روز رسانی اشتباه علت خراب شدن فریمور است که باعث میشود سیستم قادر به شناسایی SSD نباشد.
البته مواقعی که فریمور با سیستم عامل، مادربرد یا بقیه اجزای سخت افزاری هماهنگ نباشد می‌تواند منجر به مشکلات عملکرد، خطاها یا مشکل با سیستم بشود.
علاوه بر این، آپدیت نبودن فریمور نیز منجر به این ناسازگاری‌ها خواهد شد؛ که بر سرعت و طول عمر SSD شما تأثیر است.
در هر صورت فریمور یک اس اس دی، بسیار پیچیده می باشد. اما نکته مثبت اینجاست که وقتی SSD با یک مشکل جدی در فریمور مواجه میشود، اکثر آنها به طور خودکار در حالت Fail-Safe قرار می‌گیرند.

3. استفاده غیر اصولی و غلط

اشتباه ترین نوع استفاده غیر صحیح از SSD، حجم داده‌ بیش از میزان استقامت آن است که ای که به آن انتقال داده می‌شود و این بسیار مشکل‌سازبوده و حتما موجب فرسایش Cache در اس اس دی می‌شود.
مثلا یک درایو [چهار سلولی] با استقامت پایین‌تر برای فضای ذخیره‌سازی کمتری در نظر گرفته شده است، نه برای استفاده به عنوان درایو حافظه کش با مقدار زیادی اطلاعات.
دانستن این نکته بسیار مهم است که هرچقدر داده‌های بیشتری و سنگینتری روی SSD قرار بدهید قطعا از طول عمر آن می کاهد.

البته میزان استقامت یک SSD قبل از خرید قابل اندازه گیری و آزمایش است که میتوان سنجید که آیا با میزان فعالیت شما هم‌خوانی دارد یا خیر.
خب برای اندازه‌گیری استقامت SSD می بایست این دو فاکتور را در نظر گرفت: TBW و DWPD
TBW به مجموع داده‌ای گفته میشود که میتواند روی یک SSD در تمام طول عمر آن نوشت و DWPD به تعداد دفعاتی گفته میشود که می‌توان به‌صورت روزانه، کل SSD را در طول دوره گارانتی بازنویسی کرد.
اگر Capacity یا ظرفیت و Warranty دوره گارانتی را می‌دانید، محاسبه استقامت SSD به صورت زیر است:

TBW = DWPD X 365 X Warranty (yr) X Capacity (TB)
DWPD = TBW / (365 X Warranty (yr) X Capacity (TB))

4. مشکلات مترقبه

باید اذعان کرد که بروز مشکلات SSD زمانی مشخص می‌شوند که تبدیل به یک مشکل بزرگ و جدی شده‌اند. اما اگر بتوانید سریعتر نسبت به آن آگاهی پیدا کرد، راه حل آن به مراتب راحت تر خواهد بود.
به همین جهت باید از نرم افزارهایی که نظارت و رفع عیب هارد دیسک را انجام می‌دهند، استفاده نمود که همه این نرم افزارها با درایوهای HDD ،SSD و SSHD هماهنگی کامل دارد و هدف این برنامه‌ها هم تست و نمایش وضعیت سلامت و درستی SSD می باشد.


خراب شدن SSD ممکن است باعث از دست رفتن اطلاعات‌ شما شود. در بهترین حالت هم، SSDها توانایی نوشتن را از دست می دهند و فقط توانایی خواندن را در حفظ می کنند. خوشبختانه در این مواقع، امکان انتقال داده‌ها به درایو دیگر مسیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.