شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

راهکارهایی برای افزایش سرعت کامپیوتر

سیستم های کامپیوتری به مرور زمان سرعت اولیه خود را از دست می دهند و گاها با کندی روبرو می شوند. این کند شدن سرعت می توان ناشی از قدیمی شدن سخت افزار کامپیوتر باشد و یا بدلیل استفاده از ویندوز و نرم افزار های جانبی با افت سرعت مواجه شوید.

افزایش سرعت کامپیوتر

در این مطلب سعی کرده ایم تا علل کند شدن سیستم های کامپیوتری و راهکارهایی برای رفع این مشکل را برای شما جمع آوری کرده ، تا نهایت استفاده را ببرید.

علت های نرم افزاری کند شدن سیستم کامپیوتر:

استفاده از سیستم عامل ویندوز و نرم افزار های جانبی از جمله مواردی است که به مرور زمان باعث کندی سیستم کامپیوتری شما می گردد. زیرا سیستم عامل ویندوز و همچنین نرم افزار های جانبی که بر روی آن نصب می کنید ، دائما در حال ذخیره کردن فایل های گزارش گیری بر روی هارد دیسک می باشند.

در صورت استفاده مداوم از سیستم عامل و به مرور زمان ، کار به جایی خواهد رسید که این فایل ها باعث افزایش حجم ذخیره شده بر روی هارد دیسک می شود.

البته ناگفته نماند که فایل های جانبی و گزارش گیری که توسط سیستم عامل ذخیره می شود دارای حجم بسیار کمی می باشد، ولی به مرور زمان این فایل ها باعث شلوغی فضای هارد دیسک می گردد.

اصولا در چنین شرایطی ، بهترین کار تعویض ویندوز و نصب مجدد نرم افزار ها می باشد. اما برخی از کاربران از نرم افزار های گسترده ای استفاده می کنند و نصب مجدد این نرم افزار ها ممکن بسیار زمان بر باشد.

به همین دلیل از گزینه دوم ، یعنی حذف فایل های غیر ضروری در سیستم عامل ویندوز استفاده می کنیم.

در این روش ابتدا منوی Start را باز کرده و از قسمت All Programs وارد پوشه Accessories می شویم. در این قسمت وارد پوشه System Tools شده و گزینه Disk Cleanup را اجرا می کنیم.

افزایش سرعت کامپیوتر

زمانی که این نرم افزار را اجرا می کنید ، برای اسکن کردن درایو مورد نظر کمی زمان می برد. پس از اسکن کردن ، لیستی از فایل های اضافی که قابل حذف کردن می باشند به شما نمایش داده می شود که با انتخاب هر کدام از این گزینه ها ، مقدار فضای آزاد شده جلوی آن به نمایش در آمده است.

یکپارچه سازی اطلاعات هارد دیسک

از دیگر راهکارهای افزایش سرعت سیستم کامپیوتر می توان به عملیات یکپارچه سازی هارد دیسک اشاره کرد.

با استفاده از نرم افزار Disk Defragmenter می توان عملیات یکپارچه سازی اطلاعات هارد دیسک را انجام داد.

افزایش سرعت کامپیوتر

لازم بذکر است که این عملیات مختص هارد دیسک های داخلی می باشد و اگر از حافظه اس اس دی استفاده می کنید ، هیچ نیازی به عملیات یکپارچه سازی اطلاعات نخواهید داشت.

جستجوی نرم افزارهای پر مصرف

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای کاربران بوجود آید ، باز شدن خودکار نرم افزار ها در هنگام شروع به کار سیستم عامل می باشد.

زمانی که سیستم عامل شروع به کار می کند و وارد ویندوز می شوید ، یکسری از نرم افزار هایی که بر روی سیستم کامپیوتر خود نصب کرده اید ، اجرا می شوند تا در حالت آماده به کار قرار گیرند و برای شروع به کار با آن نرم افزار زمان زیادی از کاربر گرفته نشود.

از این رو ممکن است به مرور زمان نرم افزارهای زیادی در هنگام شروع به کار ویندوز اجرا گردد که باعث افت سرعت سیستم عامل گردد.

با راست کلیک بر روی محیط تسکبار و انتخاب گزینه Task Manager و یا استفاده از کلید میانبر CTRL + ALT + Delete می توانید لیست نرم افزار های در حال اجرا را مشاهده نمایید.

افزایش سرعت کامپیوتر

شما می توانید از طریق تب Startup به مدیریت نرم افزار های قابل اجرا در زمان شروع به کار سیستم عامل بپردازید و مانع از اجرا شدن خودکار این نرم افزار ها شوید.

افزایش سرعت کامپیوتر

حذف نرم افزار های غیر ضروری و بی استفاده

در آخر پیشنهاد می شود که اقدام به حذف نرم افزارهای بی استفاده از سیستم عامل خود نمایید. در بیشتر اوقات کاربران نرم افزارهایی را بر روی کامپیوتر خود نصب می کنند و پس از مدتی دیگر از آن نرم افزار استفاده نمی کنند.

این نرم افزار ها علاوه بر این که فضای هارد دیسک شما را بی دلیل اشغال می کنند ، باعث کمتر شدن سرعت کامپیوتر شما خواهند شد.

افزایش سرعت کامپیوتر

در نتیجه پیشنهاد می شود که این نرم افزار ها از روی سیستم عامل خود حذف نمایید.

علت های سخت افزاری کند شدن سیستم کامپیوتر:

در بسیاری از موارد کاربران سیستم خریداری شده خود را چندین سال استفاده می کنند و در صدد به روز رسانی و ارتقا آن نمی باشند. از این رو به مرور زمان باعث با کندی سیستم و افت سرعت کامپیوتر خود روبرو می شوند.

شما می توانید با تعویض چند قطعه سیستم خود را دوباره احیا کرده و بهترین بازدهی را از قطعات خود داشته باشید.

حافظه اس اس دی

بهترین راه حلی که برای ارتقا سرعت سیستم کامپیوتر پیشنهاد می شود، استفاده از حافظه اس اس دی می باشد.

حافظه اس اس دی بدلیل نداشتن قطعات مکانیکی و متحرک ، نسبت به هارد دیسک داخلی از سرعت بالاتری برخوردار می باشد و همچنین نسبت به ضربه و لرزش مقاوم تر است.

افزایش سرعت کامپیوتر

به همین دلیل به عنوان بهترین راهکار برای افزایش سرعت کامپیوتر ، پیشنهاد می شود که از یک حافظه اس اس دی به عنوان فضایی برای اجرا شدن سیستم عامل و نرم افزار های مورد نیاز شما استفاده شود.

جابجایی حافظه اس اس دی با هارد داخلی کامپیوتر ممکن است هزینه بالایی را برای شما داشته باشد ، اما تغییرات به وجود آمده برای شما آنقدر محسوس و واضح می باشد که ارزش خرید حافظه اس اس دی را دارد.

ارتقا رم کامپیوتر

در برخی موارد سیستم کامپیوتر دچار کمبود رم خواهد شد. از علائم کمبود رم کامپیوتر می توان به کند شدن شدید سرعت کامپیوتر و یا خارج شدن از محیط نرم افزار و یا بازی در حین انجام کار و هنگ کردن سیستم اشاره کرد. زمانی که سیستم کامپیوتر فضای کافی برای اجرای نرم افزار را بر روی حافظه موقت نداشته باشد ، ناچار مجبور است که از هارد دیسک به عنوان فضای ذخیره سازی موقت استفاده کند که سرعت پایین هارد دیسک نیز موجب افت سرعت شدید و یا هنگ کردن سیستم و یا کرش می شود.

افزایش سرعت کامپیوتر

به همین دلیل با چک کردن مقدار رم استفاده شده توسط سیستم از طریق Task Manager و نیاز نرم افزار ها و بازی های مورد نظر شما، می توانید در صورت نیاز برای خرید رم کامپیوتر اقدام نمایید.

و در آخر پیشنهاد می شود تا از طریق فروشگاه اینترنتی قطعات کامپیوتر و لپ تاپ پورومیکس ، لیست آخرین قیمت حافظه اس اس دی و قیمت رم کامپیوتر را مشاهده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.