شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

نکات مهم در خرید مادربرد

در حقیقت مادربرد بزرگترین برد الکترونیکی درون کیس کامپیوتر شما است. سایر قطعات به آن متصل می شوند و یا از آن فرمان می گیرند. مادربرد ها انواع مختلفی دارند. فارغ از نام و محبوبیت تولید کننده، نکات مهمی در انتخاب مادربرد دخیل هستند که در این مقاله به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم.

نکات مهم در خرید مادربرد

برد اصلی و انتخاب آن یکی از مهمترین تصمیمات در زمان خرید و یا ارتقاء یک کامپیوتر است. این انتخاب علاوه بر تاثیر مستقیم در عملکرد کامپیوتر شما، در آینده و زمان ارتقاء اهمیت بیشتری پیدا می کند. امروزه بر روی مادربردها ، پورت های پیشرفته ای چون USB 3.1 و یاM2 و حتی کارت های (تراشه) صدای Dolby و کنترل های RAID پیشرفته وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر، استفاده کرد.

نکات مهم در خرید مادربرد

انتخاب مادربرد بر اساس نوع پردازنده اصلی و سوکت آن منجر به خرید یک برد با پشتیبانی از پردازنده های AMD و یا Intel می شود.

نکات مهم در خرید مادربرد

مهم ترین قطعه الکترونیکی موجود بر روی مادربردها (Chip Set) و یا (پل) می باشد. که باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید. چیپ ست های موجود روی یک مادربورد، باعث اعمال محدودیت در رابطه با ساپورت و انتخاب پردازنده، حافظه و دیگر تجهیزات جانبی، نظیر کارت گرافیک، کارت صدا و پورت های USB می شود. پس تبادل سریع اطلاعات در مادربورد بستگی به نوع چیپ ست دارد. در حال حاضر بیشتر چیپ ست های موجود روی مادربوردها از خانواده AMD و INTEL هستند.

نکات مهم در خرید مادربرد

پردازنده اصلی در واقع مرکز فرماندهی و در واقع مغز کامپپرشما می باشند. پردازنده ها دارای فرکانس های مختلفی می باشند که در هنگام خرید سیستم کامپیوتر شما باید از میزان فرکانسپردازندهخود نیز اطلاع کسب کنید تا مطمعن شوید مادربرد شما می تواند چنین پردازنده ای با چنین فرکانسی را ساپورت کند. در غیر اینصورت قطعات در کنار هم کار نخواهند کرد.

نکات مهم در خرید مادربرد

مادربرد خریداری کنید که از رم های پرسرعت DDR4 پشتیبانی کند.

RAM مادربرد در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد یا از برنامه های پر حجم استفاده می کند تاثیر بسزایی در سرعت کامپیوتر خواهد داشت. در حال حاضر در بازار دو نوع رم موجود است DDR4 و DDR3 که رمهای DDR4 برتری قابل توجهی به نوع DDR3 دارند. زیرا مگاهرتز بالاتریی دارند.

نکات مهم در خرید مادربرد

بیشتر مادربردهای موجود در بازار دارای کارت صدا بوده و به ندرت می توان مادربردی را یافت که فاقد این قابلیت باشد. بروز ترین مدل بردها دارای چیپ ست دیجیتالی صدای 6 کاناله بوده که برای بازی ها و فایل های موسیقی مناسب تر می باشد. در صورتیکه قصد نصب یک کارت صدای حرفه ای بر روی مادر برد برای افزایش کیفیت صدا را داشته باشید ، می توانید با استفاده از Jumper و یا BIOS سیستم، کارت صدای روی برد را غیر فعال و از کارت صدای مورد نظر خود استفاده کنید . در صورتیکه بخواهیم از بازی های کامپیوتری استفاده نمائیم که دارای گرافیک سه بعدی می باشند ، می بایست کارت گرافیک موجود بر روی مادربرد را نیز غیرفعال و یک کارت گرافیک قدرتمند تر متناسب با نیاز و مورد استفاده ی خود را بر روی برد اصلی نصب کنید. در این رابطه لازم است به این نکته دقت داشته باشید که مادربرد انتخابی دارای اسلات PCI-E باشد. امروزه اکثر کارت های گرافیکی موجود از اسلات PCI-E به منظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می نمایند

نکات مهم در خرید مادربرد

نکات مهم در خرید مادربرد

امروزه بسیاری از شرکتهای سازنده اقدام به تولید مادربردهایی با خازن های حالت جامد نموده اند که تاثیر بسزایی در طول عمر مادربرد دارد. در صورت مشاهده این آیتم می توانید به عنوان یک مزیت امتیاز مثبت بدهید.

نکات مهم در خرید مادربرد

 

گارانتی های معتبر همیشه خیال شما را برای یک خرید خوب آسوده می کنند.

5 نظرات
  1. ATTA کاربر می گوید

    اقا یه سوال اگه الان یه مادربرد بخریم روش کارت گرافیک و رم و … وجود داره یا باید خودمون تهیه کنیم و بندازیم روش

    1. عرفان رحیمی کاربر می گوید

      تمامی قطعات باید بصورت جداگانه خریداری شود و به مادربرد متصل گردد.

  2. یه بنده خدا کاربر می گوید

    به نظر من بدید به یک
    تعمییر کار کامپیوتر
    خودتون درست نکنید
    چون باید خیلی موارد رو رعایت کنید

  3. زکریا کاربر می گوید

    مادربرد به انتخاب ما نیست این بودجه و موجودی بازاره ما رو انتخاب میکند و ما هیچ اختیاری نداریم مثال من مادربردی با usb3 نسل دوم میخواستم و زیاد هزینه نکنم ولی گشتم هیچ مغازه ای نداشت سری ۳۶۰ دارد نبود سری ۳۶۵ نداشت موجود بود

    1. عرفان رحیمی کاربر می گوید

      سلام
      متاسفانه در حال حاضر وضعیت بازار به همین صورت است و کاری نمی توان کرد.
      هیچ حق انتخابی برای مشتریان نیست و مجبور به خرید موجودی در بازار هستند.
      با توجه به افزایش بی رویه قیمت ها ، پیشنهاد صبر کردن نیز بدترین پیشنهاد به مشتریان هست و بهترین کار این هست که طبق موجودی بازار و بودجه ، هر چه سریعتر خرید خودتان را انجام بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.