شما می توانید آخرین اخبار و آموزش های پورومیکس را در این قسمت بخوانید

طول عمر واقعی هارد اکسترنال چقدر است؟


همه دستگاه ها و قطعات الکترونیکی (از جمله هارد اکسترنال) یک عمر مفیدی دارند و هیچ کدام عمر جاویدان 😁 ندارند.

اما سوال اینجاست که عمر یک هارد اکسترنال چقدر است؟
لطفا با ادامه مطلب با ما همراه باشید …


اما درباره طول عمر هارد اکسترنال باید گفت که به هیچ وجه نمی توان برای این کار یک عدد مشخصی را تعیین کرد. و این نکته را در نظر داشته باشید که سایت های تولیدکننده هاردهای اکسترنال، اعداد و ارقام ارائه شده خود را به صورت تخمینی محاسبه کردند.

به طور کلی عوامل زیادی بر روی طول عمر هارد اکسترنال تاثیر دارند از جمله : نحوه استفاده کاربر، وضعیت محیط، نحوه نگهداری از هارد، نوع و مدل هارد انتخابی و … .


عوامل موثر در طول عمر هارد اکسترنال

همانطور که اشاره کردیم هاردهای اکسترنال دارای یک عمری هستند و نمی توان از آنها تا همیشه و به صورت دائم استفاده کرد. به طور کلی عمر مفید هارد اکسترنال (در صورتی که هیچ گونه آسیب فیزیکی نبیند) حدود 3 تا 5 سال می باشد. عمر هارد اکسترنال به خیلی از عوامل بستگی دارد: نحوه استفاده از هارد اکسترنال، نحوه پارتیشن بندی، شرایط محیطی، ظرفیت هارد اکسترنال، برند هارد اکسترنال ، ضد ضربه و ضد شوک بودن هارد اکسترنال و … .

  • پیکربندی هارد اکسترنال

در هاردها عمل خواندن و نوشتن اطلاعات توسط یک بازوی مکانیکی به نام هد انجام می شود. یعنی هد هارد با جا به جا شدن سریع روی دیسک، اطلاعات درخواستی کاربر را پیدا می کند.

در واقع می توان گفت که عمر یک هارددیسک به هد آن بستگی دارد و در صورت ضربه به هد ممکن است آسیب های غیرقابل جبران برای اطلاعات هارد پیش بیاید.

  • برندهای معتبر

پیشنهاد ما برای انتخاب یک هارد اکسترنال، انتخاب از برندهای معتبر می باشد. برندهایی که تا حد زیادی امتحان خود را پس داده اند و در بین کاربران هم از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. شرکت هایی مثل وسترن دیجیتال ، سیگیت و ای دیتا مطمئن و قابل اطمینان هستند.

هاردهای قابل حمل موجود در بازار را می توان به دو دسته تقسیم کرد: 1- هاردهای ساده  2- هاردهای ضد ضربه

برندهای وسترن دیجیتال و سیگیت جزو دسته هاردهای ساده می باشند. مزیت این هاردها (برند سیگیت و وسترن دیجیتال) در وهله اول معتبر بودن برند و بعد قیمت مقرون به صرفه آنها می باشد.
همچنین استفاده از کیف هارد اکسترنال برای این هاردها حتما توصیه می شود. چرا که علاوه بر آسان تر کردن حملو نقل، باعث می شود تا حد زیادی بتواند از آسیب ها جلوگیری کند.

برند ای دیتا جزو دسته هاردهای ضد ضربه می باشد. البته ای دیتا دارای مدل هایی است که علاوه بر ضد ضربه بودن، دارای قابلت ضد شوک، ضد ضربه، ضد و گرد و غبار و … می باشد. برند ای دیتا علاوه بر این قابلیت ها، دارای گارانتی معتبر آونگ به همراه بازیابی رایگان اطلاعات تا مدت 1 سال هم می باشد.

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب هارد اکسترنال

  • ظرفیت هارد اکسترنال

درباره ظرفیت هارد اکسترنال و اینکه آیا ظرفیت روی طول عمر هارد تاثیر دارد را می توان به صورت تخمینی نظر داد. طبق آمارها و بازخورد کاربران هاردهای با ظرفیت 4 و 6 ترابایت برای بیشتر کاربران، عمر کمتری داشته است. ظرفیت های 3 و 8 ترابایت در این آمار طول عمر بیشتری را برای کاربران به ارمغان آورده است.

البته باز هم این نکته را خاطر نشان می شویم که این آمار را به قطعیت نمی توان صحیح تلقی کرد، چرا که طول عمر هارد اکسترنال به خیلی شرایط بستگی دارد.

  • شرایط محیطی برای هارد اکسترنال

مشخصاً جو محیطی که هارد اکسترنال را در آن قرار میدهیم حائز اهمیت است. چرا که شرایط محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و … ممکن است بر روی عملکرد و طول عمر هارد اکسترنال تاثیر مستقیم بگذارد.

هاردهای اکسترنال قابل حمل که دائما در حال جابجا شدن هستند، احتمال خرابی بیشتری دارند، مخصوصا اگر در شرایط محیطی متفاوتی باشند و اصطلاحاً هوا به هوا بشوند. (البته در صورت رعایت نکات نگهداری هارد اکسترنال جای نگرانی نیست) اما در مقابل هارد اکسترنال آدابتوری که همیشه روی میز و جایی ثابت قرار دارد، در شرایط محیطی یکسانی است و مشخصا یه دلیل شرایط محیطی ثابتی که دارد می تواند سبب این موضوع شود که طول عمر بیشتری داشته باشد.

پس باید به شرایط محیطی برای هاردهای اکسترنال (مخصوصا هاردهای قابل حمل) توجه ویژه ای داشت.

شرایط محیطی نامناسب مانند رطوبت هوا، دمای بالا و گرد و غبار تاثیرات مخربی بر روی هارد اکسترنال می گذارند.
رطوبت هوا سبب زنگ زدگی اجزای داخلی هارد دیسک شده و در نتیجه باعث خراب شدن و از کار افتادن هد می شوند.
دمای بالا سبب خراب شدن و معیوب شدن ضبط مغانطیسی اطلاعات روی دیسک می شوند.
گرد و غبار سبب افزایش دمای هارد اکسترنال شده و باعث آسیب دیدن هارد می شود.


هوامل موثر در طولانی شدن عمر هارد اکسترنال

 

  • استفاده از هارد اکسترنال فقط در صورت نیاز

این موضوع را در نظر داشته باشید که هر وقت نیاز داشتید هارد اکسترنال را به دستگاه متصل کنید. هنگامی که کارتان تمام شد، هارد را قطع کنید. اینکه هارد اکسترنال همیشه به دستگاه شما وصل باشد و بی جهت روشن باشد به مرور زمان باعث خراب شدن و مستهلک شدن آن می شود.

  • جابه‌جا نکردن هارد روشن

جابجا کردن هارد اکسترنال به هنگامی که روشن است و طبیعتاً هد آن در حال کار کردن و خواندن و نوشتن اطلاعات است، کار بسیار اشتباهی می باشد. چرا که ممکن است هد با سطح دیسک برخورد کرده و صدمه ببیند.

همچنین هنگامی که هارد در حال کار کردن می باشد، نباید سیستم را خاموش کرد؛ چرا که اینکار باعث برخورد هد با دیسک می شود.

  • قطع کردن هارد اکسترنال به صورت صحیح

یکی از با اهمیت ترین نکاتی که باید درباره هارد اکسترنال رعایت کرد، قطع کردن درست هارد از کامپیوتر است که متاسفانه این موضوع بعضاً خیلی جدی گرفته نمی شود.
برای جدا کردن هارد اکسترنال از سیستم باید از گزینه Safe to Remove Hardware بهره گیری کرد.
در قسمت تکسبار، گزینه فلش مموری را انتخاب کرده و بر روی گزینه Eject مربوط به هارد اکسترنال خود، کلیک می کنیم و با مشاهده کردن گزینه Safe to Remove Hardware هارد اکسترنال را جدا می نمائیم.

دقت داشته باشید که این کار باعث افزایش طول عمر هارد اکسترنال شما خواهد شد و عدم استفاده از این روش ممکن است باعث آسیب جدی برای هارد شما ایجاد کند.

  • فراهم کردن شرایط محیطی خوب

استانداردترین دمای هوا برای هارد اکسترنال 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. همچنین باید از مجاورت هارد اکسترنال با وسایلی (دارای میدان مغناطیسی زیاد) مانند : اسپیکر، گوشی موبایل و … جلوگیری کرد. در غیر این صورت ممکن است هارددیسک دچار مشکل شود.

  • حذف کردن اطلاعات غیر ضروری

از عادت های بدی خیلی از کاربران دارند، حذف نکردن اطلاعات و فایل هایی هست که دیگربه آنها احتیاجی ندارند. به طوری فضای بسیار زیادی از هارد اکسترنال را اشغال می کند. از آنجا که فعالیت هد برای خواندن این اطلاعات زائد،  بیشتر می شود، بدیهی است که در طولانی مدت سبب مستهلک شدن هارد خواهد شد.

  • بررسی وضعیت سلامت هارد اکسترنال

یکی از روش های مطمئن برای چک کردن سلامت هارد اکسترنال، استفاده از ابزارهایی است که قابلیت Surface Test دارند. این ابزارها این امکان را برای شما فراهم می کنند تا مواردی مانند دمای عملیاتی هارد، سرعت هارد، بدسکتور و … را آنالیز کرده و از سلامت هارد اکسترنال خود مطمئن شوید.

استفاده از این روش هر 1 ماه یکبار به شما پیشنهاد می شود.

  • ویروس کشی کردن هارد اکسترنال

همیشه باید سعی کرد که هارد اکسترنال را قبل از متصل کردن به هر سیستمی، از طریق ویروس کش پاک کرد. هارد اکسترنالی که ویروسی شود، به دلیل افزایش فشار Load بر هارددیسک، باعث می شود عمر آن به تدریج کاهش پیدا کند.

  • دیفرگ کردن دوره‌ای

دیفرگ کردن به فرایندی می گویند که فضای داخلی هارد را مرتب و منظم می کند و این عمل سبب بیشتر شدن فوق العاده سرعت سیستم های کامپیوتری می شود. انجام این کار سبب افزایش طول عمر هارد اکسترنال خواهد شد.


به هر ترتیب اینکه بالاخره هر دستگاه دیجیتالی یک روز خراب می شود، واقعیتی است انگار ناپذیر که هارد اکسترنال هم از این قاعده مستثنی نیست. روش هایی که در این مطلب به آن اشاره داشتیم باعث افزایش طول عمر هارد اکسترنال می شود اما بالاخره یک روز این دستگاه خراب خواهد شد. امیدواریم که با رعایت این نکات بتوانید حد اکثر بهره را از هارد اکسترنال خود ببرید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.